Prometheans interaktive tavler gjenoppretter lærerens rolle som midtpunktet i undervisningen, samtidig som elevene aktiviseres langt mer enn med tradisjonell undervisningsteknologi som tavle og kritt.

Slutt på soving i timen

Ny interaktiv tavle får med både elever og lærer.

Det britiske selskapet Promethean har holdt på med interaktive tavler til bruk i grunn- og videregående skoler siden 2001, og har levert utstyr til mer enn 500 000 klasserom i over 100 land. Et prøveprosjekt ved Son skole i Akershus-kommunen Vestby har overbevist Promethean om at det er på tide å gjøre et større framstøt mot det norske markedet. Tirsdag hadde selskapets representanter Margaret Allen og Paul Berry en travel dag med presentasjoner for både skolefolk og presse i Oslo.

Promethean utfordrer blant annet det kanadiske selskapet Smart Technologies som har levert interaktive tavler «Smart Board» gjennom sin distributør Interactive Norway siden 2005. Smart har et marked som går langt utover skoleverket: Tavlene deres brukes minst like mye av kunder som Telenor og eliteidrettslag, og andre offentlige og private og bedrifter og organisasjoner. Slik Promethean presenterer sine «ActivBoard», er fokuset mer konsentrert om skolen, kanskje særlig 1–7 skoler.

Det er én stor forskjell mellom Promethean og Smart, i både teknologi og brukergrensesnitt. Mens Smart lar brukeren styre objektene på tavlen med hendene, krever Promethean bruk av spesielle pekere.

Allen og Berry har en rekke argumenter for dette valget: Pekerne fungerer som mus, og i prinsippet er den interaktive tavlen en tilleggsskjerm koplet til en (gjerne bærbar) pc. Alt man kan gjøre med mus i et vanlig dataprogram, kan gjøres med en peker på en ActivBoard. ActivBoard er mindre begrenset til spesielt tilrettelagt pedagogisk programvare. En grensesnittutvidelse gjør det mulig å bruke en pekerpenn til å skrive tekst rett inn i et søkefelt, og få det gjort om til vanlig skrift som om man hadde brukt et tastatur. Promethean tilbyr pekere i flere varianter, blant annet i form av en stav – eller pekepinne – som gjør at små barn kan nå hele tavlen uten gardintrapp.

Et viktig pedagogisk poeng for Promethean er at interaktiviteten ikke er begrenset til selve tavlen. De ser på tavlen som en del av samspillet mellom lærer og elever, og supplerer tavlen og pekerne med apparater som betjenes fra elevpultene.

Hver elev får utdelt et slikt apparat, for å svare på spørsmål fra læreren. Alle kan svare samtidig, og svarene kan samles i et regneark for analyse eteter undervisningstimen.
Hver elev får utdelt et slikt apparat, for å svare på spørsmål fra læreren. Alle kan svare samtidig, og svarene kan samles i et regneark for analyse eteter undervisningstimen.

En av disse ser ut som en liten mobiltelefon, med standard telefontastatur og skjerm med tilleggstaster som i en minibank. Bruken av disse «svarsystemer for elever» («response systems for learners») styres av læreren. Elever kan velge ett eller flere blant opptil åtte svaralternativer, eller de kan taste tilbake tall eller tekst. Bruken av disse «svarmobilene» er så tett opp til mobiltelefon at opplæring er overflødig.

Et annet elevapparat er en digital tegneflate som reproduserer det som tegnes eller skrives på den, på selve tavla, i den formen som læreren bestemmer.

Systemet forutsetter én svarmobil per elev, mens tegneflaten kan gå på omgang. Det er svarmobilen som er det essensielle middelet i samspill mellom lærer og elever. I forhold til håndsopprekning har løsningen den store fordelen at alle elevene kan svare på én gang, og læreren kan straks merke seg hvem som ikke svarer. Om man vil kan man få systemet til å samle svarstatistikk i et regneark, og analysere reaksjonene fra hver elev.

Prometheans løsning stiller to ulike typer krav til lærerne.

For det første må de beherske selv tavlen og tilhørende systemvare og pedagogisk programvare. Det krever grundig opplæring. For det andre må de for fullt inn i den «gamle» lærerrollen der læreren er midtpunktet i undervisningen. Særlig Allen, med lang erfaring som lærer, fnyser av forestillingen om at IT reduserer læreren til en slags veileder og assistent for elevene.

Nettstedet Promethean Planet er et fellesskap beregnet på alle brukere av Prometheans tavler og tilleggsutstyr. Her tilbys all tilpasset programvare, fra både Promethean selv og fra tredjepart. Ifølge Berry er 95 prosent av all programvaren gratis. Resten er beskjedent priset, typisk rundt tre til fem dollar.

Tjenesten er lagt opp med tanke på at læreren kan sitte ved sin pc, planlegge timen og legge klar materialet som skal presenteres fra tavlen. Det er en rekke muligheter til å supplere ferdig materiale med ting man lager selv eller henter fra Internett. Det innebærer at digitale læremidler fra norske kilder som Utdanningsdirektoratets Skolenettet.no kan brukes med ActivBoard fra Promethean.

    Les også:

Til toppen