Ekstreme moter ble ofte hengt ut i T. Teggs magasin som ble publisert mellom 1780 og 1817. Teksten lyder: The London Modest Ladies once hoop petticoats wou’d Wear. But now forsooth they are not dress’d unless their B____ s Bare (Bilde: Ardea London/ARDEA/Ardea/All Over Press)

Slutt på synsing i motebransjen?

– Må invitere til nettdugnad.

Noe av det mest tankevekkende ved den franske forfatteren Michel Houellebecqs roman Plattform er jeg-personens utbrudd: «Det eneste den vestlige sivilisasjonen har å tilby, er merkevareprodukter». Gitt merkevarefenomenets betydning innen moteverdenen, skulle man tro at motehus var garvede brukere av analytiske IT-verktøy, i tråd med dagens IT-mote om at det viktigste er ikke å vite hva som har skjedd eller hva som skjer, men hva som kommer til å skje.

Men, nei, en undersøkelse fra SAP viser at motehus ikke evner å spore ni av ti strategiske KPI-er («key performance indicator»). Sammenliknet med bedrifter som selger forbrukervarer, sporer motehus rundt 70 prosent færre KPI-er. Motehusenes systemer for forretningsanalyse og beslutningsstøtte greier blant annet ikke å analysere data med utgangspunkt i nøkkelparametere som størrelse, farge, stil og årstid. (Undersøkelsen er fra august 2011.)

En indisk gigant innen IT-tjenester, ITC Infotech, har grepet fatt i dette, og lanserer i disse dager et analytisk verktøy for motehus, døpt SPA for «Style Performance Analytics».

Ifølge pressemeldingen fra ITC Infotech skal SPA gjøre det mulig for motehus å avdekke hvilke stiler og attributter som er mest populære hos kundene, og avdekke kommende designtrender. Beskrivelsen av verktøyets brukergrensesnitt tyder på en tradisjonell utforming med dashbord, indikatorer og muligheter for å drille nedover i data. To brukergrupper skal være aktuelle, designere og markedsførere. Nøkkelparametere i løsningen er blant annet farge, stoff, utforming og pynt. Teknisk sett beskrives SPA som en kombinasjon av PLM («product lifecycle management», altså oppfølging av produkter fra konsept til det trekkes fra markedet) og ERP (forretningsdata).

Mer interessant enn pressemeldingen er en artikkel i fagmagasinet Supply Demand Chain Executive som ITC Infotech-sjefen i Nord-Amerika, L. N. Balaji, skrev i oktober i fjor: Crowd-Sourcing Adoption Reaches New Heights for Fashion Industry.

Artikkelen argumenterer for at motehus må hente inn data fra sine brukere gjennom nettdugnad («crowdsourcing») på sosiale medier, og anvende analytiske verktøy for å sortere brukernes anbefalinger om farge, stil, mønster og så videre. Gitt at PLM- og ERP-verktøyene er innstilt etter tilsvarende parametere, kan det faktiske salget sammenstilles med nettdugnadsinformasjonen for å avdekke motetrenden, og motehuset kan justere sin produksjon deretter.

Ut fra dette kan ITC Infotechs budskap til motebransjen oppsummeres slik: Skaff spesialtilpasset PLM og ERP, organiser hensiktsmessige nettdugnader i sosiale medier, og bruk SPA til løpende justering og langsiktig planlegging av produksjonen.

Til toppen