Nokia-direktør for produktmarkedsføring Ilari Nurmi har sluttet. (Bilde: Nokia)

Slutter brått i Nokia

Ansvarlig for juksevideo er ferdig.

Det er ingen hvem som helst som nå slutter i Nokia.

Som direktør for produktmarkedsføring var Ilari Nurmi ansvarlig for selskapets smartmobil-strategi. I denne rollen var han en synlig direktør, ikke minst ved lanseringen av Nokias nye flaggskip Lumia 920 i forrige måned.

Fredag kunne Reuters melde at Nurmi er ferdig i selskapet. Det er ennå ikke kjent om avgangen var frivillig eller om finnen ble presset ut.

Nokia har så langt verken utgitt pressemelding eller gitt intervjuer som redegjør for årsaken til lederbyttet. Det er aldri et godt tegn at sjefer forsvinner midt under en svært viktig produktlansering. Ei heller at selskapet ikke vil kommentere omstendighetene rundt avgangen.

Nurmi bekreftet søndag selv at han er ute. Det skjedde i en kort twittermelding.

- Jeg har forlatt Nokia. Jeg er takknemlig for nesten 15 år der. Nå ønsker jeg Nokia all lykke videre og ser fram til å skaffe meg en Lumia 920 straks den er tilgjengelig, skrev han.

Reuters skriver at investorer lot seg skuffe over presentasjonen nevnte smartmobil fikk under avdukningen tidlig i september. Særlig er det manglende opplysninger om lanseringstidspunkt og produktets pris som skapte misnøye, ifølge nyhetsbyrået.

Nokia bekreftet senere i en pressemelding at telefonen skal selges i Norge i løpet av fjerde kvartal, og forventes å koste rundt 4.700 kroner.

Juksevideo

Det hører med til historien at Nokia ble tatt med buksene nede i markedsføringen av nye Lumia 920. Nettstedet The Verge avslørte at en reklamevideo – som angivelig viste telefonens fortreffelige videoopptaksegenskaper – faktisk var tatt opp med profesjonelt videoutstyr.

Nokia måtte senere beklage juksebildene. Denne kampanjen var Ilari Nurmi til syvende og sist ansvarlig for.

Nurmi er bare den siste i en lang rekke ledere har forsvunnet fra Nokia, siden den tidligere Microsoft-sjefen Stephen Elop overtok som konsernsjef høsten 2010.

    Les også:

Til toppen