Små prosjektører i farta

Den siste markedsstatistikken fra Pacific Media Associates viser at små og rimelige prosjektører selger stadig bedre. Markedsleder i dette segmentet er amerikanske Lightware.

Pacific Media Associates (PM) leverer jevnlig analyser av videoprosjektør-markedet. Etter en gjennomgang av utviklingen i september måned konkluderer selskapet med at det er de små, lette og billige prosjektørene som nå er på full fart fremover.

- Den "hotteste" delen av prosjektør-markedet er den ultraportable kategorien (under 10 lb. eller 4,5 Kg), som har en estimert vekst i 1998 på 391 prosent sammenliknet med 1997 til en omsetning i år på 574 millioner dollar, skriver PM i en pressemelding mandag.

- På samme måte som markedet for bærbare PC-er tok av og laptops erstattet de "slepbare", tok markedet for små LCD/DLP prosjektører av da produsentene klarte å gi tilstrekkelig funksjonalitet og ytelse i bærbare modeller, skriver PM og trekker frem In Focus LP 425 som veier tre kilo (6,8 lb.)

PM forventer at kategorien ultraportable prosjektører vil nå en omsetning på en milliard dollar i 1999 (hele verden).

Markedsleder av de ultraportable prosjektørene i AV-kanalen er Lightware VP 800 som i september hadde en markedsandel i denne kanalen på 5,7 prosent som er marginalt mer enn In Focus LP 425.

Lightware VP 800 har ifølge PM en markedsandel blant de ultraportable prosjektørene på 20 prosent. Prisen på dette produktet ble nylig satt ned til rett under 2000 dollar, mot rett under 3000 dollar for ett år siden. Mens dette produktet har vært i markedet i 18 måneder er In Focus LP 425 et meget nytt produkt med bare fire måneder i markedet.

ASK/Proxima konkurrerer i dette segmentet med modellene Impression A2 i det profesjonelle markedet og Proxima UltraLight LS1 i volummarkedet.

Til toppen