Småbedrifter velger sjelden IP-telefoni

Europeiske småbedrifter er fortsatt forbeholdne, viser en analyse fra Canalys.

Det britiske analyseselskapet Canalys har sendt ut sin vurdering av bedriftsmarkedet for fasttelefoni i 2007 i området kjent som «EMEA», det vil si Europa, Midtøsten og Afrika.

Totalt ble det levert 24 millioner nye telefonlinjer til bedrifter i EMEA i 2007. Det er 7 prosent flere enn i 2006. Andelen IP-linjer er større enn tidligere, men er fortsatt bare 25 prosent. 70 prosent av IP-linjene gikk til mellomstore og store bedrifter.

Småbedrifter i EMEA ser med andre ord ut til fortsatt i stor utstrekning å velge bort IP-telefoni og dermed de konvergente tjenestene IP-telefoni innebærer.

Canalys peker på at overgangen til IP-telefoni i EMEA har tatt langt lengre tid enn mange hadde ventet. De mener årsaken ligger i pris og mangel på dedikerte IT-ressurser. Konvergente nettverk har appellert mest til store og mellomstore bedrifter, og disse har realisert betydelige besparelser. En annen faktor som har begrenset overgangen til IP-telefoni blant småbedrifter er begrenset kompetanse i salgskanalen.

Canalys mener imidlertid trenden går i retning av stadig mer IP-telefoni: De antar at i 2012 vil nærmere 70 prosent av alle fastlinjer levert til bedrifter i EMEA være IP-telefoni.

Analytiker Matthew Ball i Canalys mener at de store leverandørene nå har begynt å fokusere på småbedrifter og IP-telefoni i sine bestrebelser på å utvide sine markeder. De møter konkurranse på to hold: Tilrettelagte tjenester og dedikert apparatur drevet av fri programvare som Asterisk og sipXecs. Eksempler på leverandører av utstyr med fri programvare omfatter også store leverandører. Ball nevner Aastra, Astimax, Digium, Nortel og Vertico. Fokuset fra de store og inntoget av fri programvare innebærer at konvergens blir stadig rimeligere og mer fordelaktig.

På leverandørsiden fordeler markedet for fasttelefoni til bedrifter seg slik:

Canalys sier de venter at avstanden mellom ledende Siemens og Alcatel-Lucent vil fortsette å minke i 2008. Avaya bygger seg opp i både Vest-Europa, Russland og Midtøsten, mens Nortel vinner fram gjennom sin allianse med Microsoft og sine tilbud til småbedrifter, mener Ball. Aastra vil stå ved et gjennombrudd dersom de får gjennom sitt oppkjøp av Ericssons bedriftsavdeling. Dersom Cisco fortsetter sine raske vekst vil også de klatre oppover på listen.

EMEA er faktisk verdens største område for bedriftstelefoni, med 43 prosent av de globale leveransene, mot 25 prosent for Asia og Stillehavet, 24 prosent for Nord-Amerika og 8 prosent for Latin Amerika. EMEA vokser også raskere enn gjennomsnittet: Den globale økningen var 5 prosent til 56 millioner linjer i 2007.

Til toppen