Smart svenske med digital fotobutikk i Steinkjer

Etter lang tids misnøye med utvalget av nettbutikker i Norge, og spesielt butikker med fokus på fotoartikler, bestemte David Villenfeldt seg for å gjøre noe selv.

Forrige uke skrev digi.no om Martin Lexow Wirak, daglig leder for fotonettstedet Akamera.no, som kritiserte fotobransjens manglende tilstedeværelse på Internett.

Wirak sa at med mindre fotobransjen skjerpet seg snarlig, vil dataforhandlerne ta over store deler av salget - spesielt av digitale kameraer, noe som i svært manges øyne er framtiden inne fotografering. Wirak kritiserte også fotobransjen - da spesielt produsenter og importører - for å skru opp prisene på fotoutstyr spesielt i Norge. Prisnivået i våre naboland er i mange tilfeller betydelig lavere.

Så vidt vi kan se, er ikke nettbutikken Pixeloo.com med i Akameras nylige prisundersøkelse - kanskje fordi butikken på mange måter framstår som svensk. Årsaken er at mannen bak butikken er svensk og nødvendigvis skriver bedre svensk enn norsk.

Men han bor i Steinkjer og driver nettbutikken derfra.

David Villenfeldt hadde merket seg vår artikkel om hvor dårlig det stod til med fotobransjen på nettet. Dette var noe han hadde ergret seg over i lengre tid, og for et år tilbake bestemte han seg for å gjøre noe med dette. Han ville lage sin egen nettbutikk som ikke hadde alle de manglene de andre butikkene hadde.


- Min "lille" butikk skulle bli den første ordentlige fotobutikken i Norge, bare på svensk da, forteller han til digi.no.

- Butikken skulle ha det meste av det beste - og etter et år med arbeid er den nesten helt ferdig. "Nesten" fordi Villenfeldt etter eget utsagn alltid er en liten perfeksjonist som aldri blir helt fornøyd.

I en annen artikkel digi.no skrev denne uken, også basert på uttalelser fra Martin Lexow Wirak, legges mange nettbutikker raskt ned fordi de ikke har kapital til å overleve vanskelige tider.

Villenfeldt forteller at han i utgangspunktet hadde tenkt å selge produktene selv, med lager, innpakning, forsendelse og det hele. Men han fant snart ut at dette er både dyrt og vanskelig. Så kom han på ideén med å videreformidle produkter for et allerede etablert firma. Han spant videre på denne ideén og inngikk et samarbeide med en fotobutikk i Sverige.

- At jeg valgte Sverige skyldes at svenske fotobutikker gjerne er store og selger nesten alt som finne av fotoartikler. Her i Norge er det som oftest små butikker eller fotokjeder som kun har et lite sortiment - og ofte til veldig dyre priser.

Villenfeldt valgte derfor å samarbeide med Fotokungen, et firma som har to butikker i Stockholm, og som ifølge Villenfeldt er kjent for bra priser og hyggelig kundebehandling.

- Jeg synes at dette var en god løsning siden de fleste nettbutikker har gått konkurs nettopp på dette med å ta seg av alt selv.

Han tror de fleste vil foretrekke å handle i en ordentlig fotobutikk hvis prisforskjellen ikke er så stor, men at hans virksomhet gjør at FotoKungen også kan konkurrere med det rene e-handelsforetakene.

På grunn av internasjonale garantiordninger må som oftest norske fotoimportører behandle garantisaker på produkter kjøpt i utlandet, selv om varen ikke har gått gjennom dem.

De har nå solgt fotoprodukter over nett i noen måneder og er svært fornøyd med besøket. Da Villenfeldt sjekket nylig hadde nettbutikken omtrent 1800 unike besøkende per dag, for det meste svensker men også norske og andre.

Selv om nettbutikken først og fremst er på svensk, har den enkelte egne seksjoner for de norske kundene. For i motsetning til de svenske kundene ønsker de norske kundene å vite hva varene vil koste i norske kroner, inkludert både frakt og avgifter. Varene sendes til kunden direkte fra FotoKungen i Sverige.

- Norske besøkende kan kontrollere totalsummen med norsk valuta med aktuelle kurser og satser fra tollvesenet på nettbutikken. Det er ikke toll på kameraer og tilbehør, men det er en del andre avgifter blant annet Posten skal ha, forteller Villenfeldt.

Likevel mener han at prisene kan være 30 til 50 prosent lavere enn i Norge, takket være den lave kursen på svenske kroner.

Nettbutikken tilbyr i tillegg til selve produktene også nyheter om foto, lagerstatus, diskusjonsforum, produktsammenligninger, tester, tips, support og en hel del annet.

- Jeg får haugevis med e-post hver dag. Mest med spørsmål om digitalkameraer. Jeg synes det er gøy å gi andre tips og råd - selv om de ikke kjøper noe. Om produktet ikke finnes på lager eller om kunden trenger produktet raskt så får han ærlige svar - i blant sender jeg kunden videre til en annen bra butikk som kanskje har varen på lager, sier Villenfeldt og legger til at det ikke er uvanlig at han "taper" salg på 10 til 100 tusen kroner eller mer på en dag på grunn av dette, men han vil at alle kundene skal være fornøyde. Han satser på å opparbeide seg et godt rykte, ikke minst når det gjelder kundebehandling.

- Mange synes sikkert at jeg er dum, men på denne måten har jeg i stedet fått fotovenner rundt om i hele Norden.

- Ulempen med digitalkameraer er at det selges så mye av dem, ja problemet er at produsentene ikke å produsere kameraene. En bra, ny modell rekker vi i blant å selge ut én måned før den kommer. Deretter må vi bare vente til det blir flere tilgjengelig.

Villenfeldt forteller at man ikke skal tro at alt som har med e-handel å gjøre er en dans på roser.

- Ting tar tid, skal jeg si deg. Det kjennes ut som om jeg har sittet effektivt på Internett i flere år i strekk, baken kjennes ut som en rosin. Det er mye å gjøre, og du må trives med å ha 17-18 baller i luften på en gang, sier han.

Rik har Villenfeldt ikke blitt, noe som kanskje er litt tidlig etter bare noen måneders drift. Men han har skapt noe eget og mener at framtiden i det minste ser morsom ut.

- Jeg mener, hvem drømmer vel ikke om å få jobbe med data, design og foto dagen lang og selv bestemme arbeidstiden - selv om den er lang?

Til toppen