Smarte radiobrikker vil snart følge alle småting

Transportbransjen og butikker skal digitaliseres med ørsmå "køfri"-brikker som festes på alle kasser og varer. Gillette er først ute.

Smart tags eller RFID-brikker kalles det heteste temaet i varehandel og transportbransjen. Brikkene fungerer som køfri-brikkene som styrer bompengeringene rundt flere byer i Norge.

Men som alt annet i databransjen er de blitt mye billigere og fysisk mindre. Med antenner i butikktak, lagre og varebiler, vil man kunne sjekke om varen er ankommet, bestille varer når beholdningen blir lav og redusere svinnprosenten/tyveri. Matbransjen ønsker å følge varer med begrenset holdbarhet og enkelte drømmer nok også om et system for lokalisering av alle småting i huset.

Foreløpig er brikkene litt dyre, men Gillette starter nå det første store forsøksprosjektet. I tillegg til sine barberhøvler, selger selskapet 250 andre merker i supermarkeder over hele verden. Disse varene skal merkes i en rekke Wal-Mart-butikker og supermarkeder i England gjennom et forsøk som skal vare hele 2003.

Foreløpig er brikkene litt dyre - Gillette må betale 1,46 kroner (20 cents) per brikke. Men størrelsen og prisene er på vei ned til et nivå der de bakes inn i produktet så de ikke faller av under transport eller butikktyver ikke kan pille dem av.

Analyseselskapet Gartner mener at prisene vil falle ned til 37 øre (0,05 cent) i 2006. Slike brikker vil ikke ta opp mer enn 0,4 kvadratmillimeter plass, men når brikkene blir så små, faller også rekkevidde for svarsignalet de skal sende ned til én meter. Men dyrere versjoner med batteri, vil ha rekkevidder på opptil 100 meter og ha plass til én megabyte med data. Slike brikker vil typisk kunne festes på containere eller store varekasser.

Flere aktører arbeider med å lage polymér-baserte (plasttype) brikker som skapes gjennom en utskriftsliknende prosess.

Bransjen og Massachusetts Institute of Technology (MIT) arbeider med forsøk på å lage en standard for brikkene: For ulike brikker, antenner og IT-systemer må fungere om hverandre.

Til toppen