Lov og forskrifter skal sørge for at ITS-løsninger skal fungere sammen på tvers av teknologier og landegrenser i Europa. (Foto: Statens Vegvesen)

INTELLIGENTE TRANSPORTSYSTEMER

Smarte transportløsninger får egen lov

Regjeringen vil ha krav om kompatible løsninger.

Samferdselsdepartementet er klar med en ny lov som regulerer intelligente transportsystemer (ITS).

Regjeringen la frem sitt lovforslag i statsråd sist fredag.

– Målet er å utnytte eksisterende infrastruktur bedre og gi økt sikkerhet og brukervennlighet for person- og godstransporten. ITS-loven gir et nødvendig rammeverk for arbeidet med fremtidens smarte løsninger og systemer innenfor vegsektoren, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Les også: Google vil gjøre byene bedre å leve i

Samordnet

Bestemmelsene i den nye loven skal gi hjemler for å fastsette forskrifter og krav som sikrer at applikasjoner, tjenester og systemer innenfor ITS skal fungere samordnet og sammenhengende.

Det kravet skal gjelde både nasjonalt og på tvers av landegrensene mellom EØS-landene.

Loven er med andre ord en oppfølging av Norges forpliktelser i EØS-avtalen.

Les også: Nye signalanlegg kan bli mål for terrorister

Samle alt

ITS gjelder ikke bare veitrafikken, men hele transportsektoren.

Organisasjonen ITS Norge jobber med å samle data om både vei, jernbane, sjø og luft i en egen database med sikte på å samkjøre transporten best mulig.

Les mer: – Bilene kjører selv om 10 år

Nasjonal transportplan

Samferdselsdepartementet har finansiert en rekke forskningsprosjekter innen intelligente transportsystemer, og i Nasjonal transportplan er ITS vurdert som et viktig virkemiddel for å effektivisere person- og godstransporten i Norge.

– For næringslivet betyr sømløs utveksling av informasjon mellom de ulike leddene i transportkjeden reduserte kostnader. Særlig for industri og næringsliv med store transportbehov, vil ITS kunne bety økt konkurransekraft, skriver samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen (Frp).

Så du denne? Nå skal smarte systemer for alvor inn i norsk transport

Til toppen