Smartphone-salget nær doblet

I første halvår ble det levert nesten dobbelt så mange smarte mobiler som i første halvår 2005.

Analyseselskapet Gartner har levert en rapport om de globale markedene for henholdsvis smarte mobiltelefoner og PDA-er i første halvår 2006.

Leveransene av smarte mobiler – «smartphones» – økte med 75,5 prosent til 34,7 millioner enheter. PDA-markedet økte med beskjedne 5,7 prosent til 7,4 millioner enheter. Mens det i første halvår i fjor ble solgt 2,8 smarte mobiler for hver PDA, er avstanden i år enda større: 4,7 smarte mobiler for hver PDA.

Det eneste markedet hvor det selges flere PDA-er enn smarte mobiler er Nord-Amerika, ifølge Gartner.

Tidligere har «Emea» (Europa, Midtøsten og Afrika) vært det største markedet for smarte mobiler, med en andel på 42 prosent i første halvår i fjor. I år er andelen redusert til 30 prosent, etter en vekst på 26,3 prosent til 10,4 millioner enheter. Førsteplassen er overtatt av Japan, der tallet på leverte smarte mobiler økte med 153 prosent til 11,6 millioner enheter. Asia/Stillehavet står for 29 prosent av markedet med 10,1 millioner enheter, mens Nord-Amerika har 6,3 prosent med 2,2 millioner, om lag dobbelt så mange som i første halvår 2005.

Per leverandør ser situasjonen slik ut:

Nokia er med andre ord stadig dominerende innen smarte mobiler, mens RIM – de som lager amerikanernes «Blackberry»-terminaler – er større enn Palm innen Gartners definisjon av kategorien PDA. Palm leverte 26 prosent færre enheter fra første halvår 2005 til samme periode i år. En medvirkende årsak er mangelen på nye PDA-modeller etter nyttår. En annen er at Palms stjerneprodukt, Treo, er en smart mobil.

Gartner tror at det samlet sett vil leveres 81 millioner smarte mobiler i 2006, 66 prosent flere enn i fjor. De venter at Symbian – systemet som Nokia bruker – holder stand som ledende plattform. PDA-markedet ventes å øke med 6,3 prosent til 16 millioner enheter, hvorav en stadig større andel – fra 49 prosent i 2005 til 52 prosent i 2006 – vil gå til bedriftsmarkedet.

Til toppen