SmartShopper påberoper seg eksklusivitet

SmartShopper har inngått en avtale med en importør om å selge japanske versjoner av Playstation 2 i Norge. Robbestad-selskapet hevder å ha enerett på salg av enheten over det norske internettet.

Det internettbaserte mediehuset NetHouse har satt i gang kanskje sitt mest ambisiøse prosjekt blant alle virksomhetene selskapet driver med. Varesortimentet i SmartShopper skal inneholde 200.000 varelinjer, og selskapet har som mål å få over 100.000 registrerte internettmedlemmer i løpet av året.

Et av hovedelementene i strategien er å tilby varer eksklusivt på det norske markedet.

Martin Mathisen har jobbet med slike avtaler siden mars i fjor da han ble ansatt som innkjøper på auksjonstjenesten eBud.

Per dags dato opplyser SmartShopper at de har enerett på Playstation-konsoller, Fuji digitale kameraer, Benetton og salg av enkelte andre produkter over nettet i Norge.

- Hvordan er det mulig å påberope seg eksklusivitet på Internett? Det er vel alltid mulig å få tak i produktet andre steder enn i Norge med noen tastetrykk?

- I utgangspunktet så er dét riktig. Men det vi forsøker å gjøre er å drive brandbuilding av tjenesten vår sammen med produsenter. Vi er opptatt av å brande våre egne ting som gjør oss annerledes enn konkurrentene. Det innebærer at produsenter har kommer til oss med spesialtilbud på produkter, sier han og mener det bare er et tidsspørsmål hvor man får se egne Internett-merkevarer på produktsiden - det vil si egne merker som kun er laget for å selge over nettet.

Mathisen sier at en av grunnene til at de har valgt denne strategien er at de vil unngå det som er vanlig i databransjen når det gjelder konkurranse på samme produkter. At de fallbyr hverandre på pris slik at de etter hvert kun gir bort produktene uten å sitte igjen med noe profitt på salget i det hele tatt.

- Vi er veldig opptatt av å ha en fornuftig prisstrategi, hevder Mathisen og opplyser at den eksklusive avtalen med importøren som heter Multimedia Import Norge løper ut året. I Norge er det Egmont Entertainment som har retten til markedsføring og distribusjon på tradisjonell måte.

Playstation-konsollen de nå selger i mars, ligger ikke så veldig mye lavere i pris enn det som er veiledende (6.649 kroner kontra 6.990 kroner). Da Playstation 1 kom på markedet for fem år siden lå den veiledende prisen rundt 3.000 kroner og i dag får du tak i et konsoll for under tusenlappen.

SmartShopper satser derfor ikke på pris, men heller på det å være tidlig ute i et lokalt marked med et attraktivt produkt.

Problemet er imidlertid at konsollen er japansk og krever ekstra adapter for å fungere. Det hindret imidlertid ikke nettbrukernes store behov for å skaffe seg produktet da den ble lagt ut for salg nylig.
Les om sammenbruddet på websidene:
Sony undervurderte suget i spillmarkedet


- Enheten er japansk, men teksten kan lett endres slik at konsollen kommuniserer med brukerne på engelsk. Dermed kan man spille japanske spill og forstå dem. Når de europeiske spillene kommer på markedet om noen måneder, kan disse brukes ved hjelp av en adapter, påstår Mathisen.

Til toppen