Småselskaper popper opp etter oppkjøp

Konsulentmarkedet konsolideres, men når kjøpet er i boks starter utbrytere konkurrerende selskaper.

Det pågår en konsolidering i det norske IT-markedet. De store aktørene kjøper opp små og mellomstore aktører for å bli stadig mer dominerende. Etter en lang rekke oppkjøp, kan det til tider se ut som at markedet er støvsugd for aktører, men slik er det ikke.

Tre65 ble kjøpt av Ementor for 111 millioner kroner i april 2007. Selskapet hadde en omsetning på 180 millioner kroner og et driftsresultat på 20 millioner kroner i 2006. På oppkjøpstidspunktet var de 30 ansatte.

Nesten hver gang et stort selskap kjøper en aktør, velger noen av de ansatte å ta sin hatt og gå. Enten til en konkurrent, eller de velger å starte sitt eget selskap.

Et eksempel på et slikt utbryterselskap, er nyetablerte DigiSys. Selskapet er startet av Terje Moe og fem andre konsulenter som kommer fra Tre65.

Moe er veldig opptatt av å presisere at alt gikk ryddig for seg.

- Vi har veldig tydelig på ikke å blande oppgaver og roller, sier Moe til digi.no.

Han har jobbet med planlegging og strategi, mens konsulentene har jobbet for fullt hos Ementor frem til siste arbeidsdag. Det var 31. desember i fjor, og DigiSys var i gang 1. januar i år.

Som så mange andre konsulentselskaper før dem, har de valgt ikke å hente inn ekstern kapital, men heller finansiere selskapsoppstarten over driften.

- Vi har ikke eksterne investorer, hver og en har spyttet inn startkapital, sier Moe.

Det skal imidlertid ikke være så mye mer enn de 100.000 kronene som aksjeloven krever. Gründerne finansierer driften underveis, og har avstått fra å ta ut lønn i en periode frem til likviditeten er god nok.

Foreløpig er det bare gründerne som jobber i selskapet, men de vurderer allerede nå å forsøke å rekruttere nye ansatte. Som gründerselskap i oppstartsfasen har de muligheten til å tilby deleierskap til nye ansatte, noe som kan være forlokkende for mange som kanskje selv ikke tør å ta hele spranget til å jobbe helt for seg selv.

Det norske IT-markedet går som en kule, og markedet er støvsugd for kvalifiserte personer. Det er likevel knyttet en del usikkerhet til fremtiden på grunn av børsuroen som nå herjer. Moe og DigiSys mener likevel at de har vært heldig med timingen.

- Timingen akkurat nå er bra, etterspørselen etter kompetanse er høy. Hvis du sitter med seniorkompetanse, så er ikke de største utfordringene å selge ut kompetanse slik den er i dag, sier Moe.

Han og de andre gründerne ser for seg først og fremst å satse på konsulenttjenester, og så ta med seg ekstraomsetningen fra maskinvaresalg i forbindelse med prosjekter de jobber med.

- Vi skal også levere maskinvare, men det som skal være spydspissen, er kompetanse, sier Moe.

DigiSys er et eksempel på hva som ofte skjer når bransjen går gjennom en aggressiv konsolideringsfase. De store aktørene kjøper opp små og mellomstore selskaper, men langt fra alle kunder er fornøyde med å forholde seg til noen få store dominerende leverandører.

- Hvis du ser på noen av våre kunder, ønsker de å ha en partner som oss, hvor avhengighetsforholdet blir annerledes. Et forhold der kunden blir håndtert mye tettere, sier Moe.

Dette er et argument som går igjen blant mange små og mellomstore norske IT-bedrifter. For gründere og nøkkelpersoner kan det imidlertid være fristende å få betalt for innsatsen, gjennom å selge til en av markedslederne.

Ementor kjøpte denne uken Tomato, et selskap som ikke er så veldig ulikt Tre65. Begge selskapene hadde blant annet mye kompetanse på virtualiseringsløsninger fra VMware. Moe ser ikke bort fra at det kan poppe opp lignende nye oppstartsselskaper fra det miljøet.

- Om det skjer noe tilsvarende der, vet jeg ikke, men de fleste headhuntere og rekrutteringsselskap har vel vært i kontakt allerede. Det er jeg sikker på, sier Moe.

Ledelsen og nøkkelpersoner med aksjer er gjerne bundet opp til å fortsette etter oppkjøpet, men langt fra alle ansatte blir forpliktet til å fortsette.

- Det er ofte et likhetstegn mellom nøkkelperson og aksjonær, sier Moe.

Store kunder foretrekker ofte å forholde seg til få store aktører, men underskuddet på kvalifisert arbeidskraft åpner muligheten for små spesialiserte selskaper. Ofte velger små og mellomstore kunder å følge konsulenten, fremfor konsulentselskapet.

Noe av dette begrenses av avtaler som leverandørene har med sine kunder, men hvis ikke leverandøren klarer å få tak i gode erstattere, så har i praksis ikke kunden noe valg.

- Oppdragsgiver får i oppgave å skaffe en erstatning, men det er ofte vanskelig, sier Moe.

For DigiSys har det ikke vært vanskelig. De har fått en god start, takket være det ekstraordinært gode markedet som nå rår.

- Vi har vært hundre prosent belagt fra 2. januar, sier Moe til digi.no.

Kjenner du til andre utbrytere som startet eget selskap etter oppkjøp? Fortell om det i debatten nedenfor.

    Les også:

Til toppen