SMG kutter kostnader ved nettbruk

Santech Micro Group satser stadig sterkere på at kundene skal benytte seg av selskapets bestillingssytem på Internett. Denne uken lanserer SMG nye versjoner av sine nettbutikker for det norske og svenske markedet.

Datadistributøren Santech Micro Group (SMG) har lansert ny versjon av sitt handelssystem på Internett, Microshop. Selskapet har i perioder hatt en slik tjeneste tilgjengelig, men denne gang kommer en raskere versjon av WIN.hlps brukergrensesnitt @ctive trade.

- Kundene er ikke interessert i fancy grafikk og layout. Det eneste som betyr noe er hurtighet, sier markedsdirektør i SMG, Geir Havnelid, til digi.no. Han forklarer at hhastighet er den viktigste forbedringen i den nye versjonen.

- Kildekoden på det nye handelsystemet er gjort mer effektiv. I tillegg har vil lagt ut en ultralett tekstbasert versjon som krever minimal linjekapasitet, sier Havnelid.

Havnelid ser gjerne at mer og mer av omsetningen til SMG går over nettet, fordi netthandel er billigere både for kunder og for SMG.

- Prisen om man handler per telefon eller over nettet er den samme. Det man sparer ved å benytte seg av Microshop er i første rekke tid, og tid er som kjent penger i denne bransjen, forklarer Havnelid.

Også på servicesiden prøver SMG å avlaste sine ansatte ved å legge ut informasjonen på nettet. En ny database med såkalte FAQs (frequently asked questions) er allerede under utvikling.

- Når vi mottar en telefon med spørsmål relatert til produkter eller rutiner, legger vi automatisk inn svaret i en Notes-database. Her blir svarene kategorisert og lagt ut på nettet, sier Havnelid.

Handelssystemet til Santech Micro Group er koblet direkte opp mot SAP-systemet i bedriften. Dette gjelder også det svenske markedet, der selskapet i disse dager går over til SAP. I følge Havnelid har implementeringen gått smertefritt.

- Vi lærte vel noe av de feilene vi gjorde i Norge, avslutter Havnelid.

Til toppen