SMS mot demokratisk apati

Britiske Labour har tatt ekstraordinære metoder i bruk for å få unge briter til å stemme ved valget torsdag. Nå skal SMS-meldinger lokke unge til stemmeurnene.

Den britiske valgkampen er kjedelig, siden det britiske arbeiderpartiet The Labour Party (med Tony Blair i spissen) har et solid overtak på de konservative Toryenene.

Men selve valgkamp-reklamene for de forskjellige partiene har vært humørfylte. William Hague, den utskjelte lederen av det konservative partiet, har blant annet fått påmontert hårmanken til tidligere statsminister Margareth Tatcher - et lite koselig syn.

Labour har nå tatt i bruk enda et våpen i kampen om velgerne, og især de yngre. Gjennom SMS meldinger skal folk vekkes. Dette melder den britiske avisen The Guardian onsdag.

Den siste meldingen ser slik ut:

"d:*O WUCIWUG #:-O VTE LBR 2MORO"

De første fire bokstavene skal være et bilde av de konservatives William Hague sett sidelengs med en baseball lue. Hague poserer med en gapende kjeft, representert med O-en. WUCIWUG skal bety "'what you see is what you get" (Det du ser er det du får), etterfulgt av Oh, no. Punchline i meldingen er "Stem Labour i Morgen".

Flere mildt sagt ungdommelige meldinger, som "CLDNT GIVE A XXXX 4 LST ORDRS? VTE LBR ON THRSDY 4 EXTRA TIME," ble sendt til omtrent 5.000 registrerte brukere av Labours nettsider. Partiet håper på at disse vil videresende meldingene videre til venner og kjente.

Partiet håper på at SMS kampanjen skal få unge velgere til valgurnene på valgdagen torsdag 7. juni.

Ved forrige valg stemte bare halvparten av unge mellom 18 og 24 år. Studier som nylig har blitt utført viser enda mer nedslående tall. Konklusjonene er at fire av fem under 25 år ikke vil stemme i år.

Til toppen