TELEKOM

SMS tapte ikke mot Facebook

Netcom tangerte fjoråret, men tror vinden snur nå.

NULLVEKST: Netcom-kunder sendte 10 millioner SMS nyttårsaften, likt med fjoråret. Øyvind Vederhus tror likevel at Facebook overtar mer i takt med at befolkningen bytter ut mobiltelefonparken.
NULLVEKST: Netcom-kunder sendte 10 millioner SMS nyttårsaften, likt med fjoråret. Øyvind Vederhus tror likevel at Facebook overtar mer i takt med at befolkningen bytter ut mobiltelefonparken. Bilde: Marius Jørgenrud
2. jan. 2013 - 16:38

Det sa ikke pang, men Telenor endte nyttårsaften med 19,9 millioner tekstmeldinger, ned to millioner fra året før.

Etter å ha satt rekord med 28 millioner i 2007 fortsetter trenden med færre meldinger på jubelkvelden, men for fjoråret sett under ett ble det totalt en økning.

Litt overraskende er det, ettersom minst halve Norge i dag kan sende gratismeldinger fra smarttelefonen og/eller andre enheter. Sosiale medier inkludert.

SMS-vekstens tid er forbi Holdt stand

Netcom opplevde samtidig en nullvekst nyttårsaften. Igjen ble det sendt 10 millioner tekstmeldinger fra deres kunder, mens de fikk en liten økning i antallet bildemeldinger over mobilnettet, MMS.

Dermed maktet ikke Facebook og sosiale medier å slå tilbake utbredelsen av den 20 år gamle SMS-teknologien på fjorårets mest travle dag for meldinger.

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus hadde ventet at Facebook skulle spise mer av den lukrative kaken.

- Våre forventninger var at Facebook skulle ta mer og sørge for en merkbar nedgang år for år.

Vinden snur

Vederhus legger likevel ikke skjul på at trenden (og konkurransen) er klar. Det kommer til å bli sendt færre tekstmeldinger i framtiden.

- Det er helt slutt på de rekordene vi så tidligere. SMS-vekstens tid er forbi. At nedgangen ikke er større skyldes at endringen tar tid, sier han.

Nedgangen, som digi.no funderer mer over her, gjør seg mer gjeldende hos folk som er teknologisk tidlig ute, som leserne til digi.no, mener Netcom-direktøren og gir dermed en forklaring på hvorfor SMS-omfanget tross alt holder seg greit trass konkurransen fra nyere digitale medier og tjenester.

Selv om Norge kan kalle seg ledende i verden på utbredelse av smarttelefoner, så er det fortsatt sånn at 40 prosent av telefonene i mobilnettene er eldre GSM-enheter (2G), med svært begrensede muligheter til å sende gratismeldinger eller benytte Facebook.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra