SMS vokser raskt som reklamekanal

SMS-reklamebyråer popper opp og frister mobilbrukere med gratis SMS eller penger mot reklame.

SMS er i ferd med å bli den nye reklamekanalen. Fire norske byråer har spesialisert seg på mobilabonnenter som målgruppe for reklame, skriver Aftenposten.

Det er i dag forbud mot å sende reklame via epost og SMS. Godtar derimot brukeren å motta reklame enten ved betaling per melding, gratis lodd i lotterier eller en konto på 90 gratis SMS per måned, stiller saken seg annerledes.

Ifølge Aftenposten er det fire reklamebyråer som har spesialisert seg på SMS-reklame. Eurobate har 300.000 personer som har gitt samtykke til reklame mot 90 gratis SMS per måned. SmartSMS har 94.000 medlemmer og tilbyr en krone per melding og 25 øre for hver medlem man verver. Easycash har 4.000 medlemmer og tilbyr 50 øre per melding og 50 kroner i startsaldo. Folkelotto er det siste selskapet som er registrert og som tilbyr gratis lodd i et lotteri med månedlige trekninger.

Aldersgrensen på de fire byråene varierer fra ingen til 13 år og oppover.

Byråene skreddersyr kampanjer for ulike kunder. Filmselskaper, utesteder, konsertarrangører og forhandlere skal i følge Aftenposten være storforbrukere av disse tjenestene de siste månedene.

Forbrukerombudet er skeptisk til at unge blir fristet, og har nå laget retningslinjer med anbefalt aldersgrense på 15 år.

Til toppen