BEDRIFTSTEKNOLOGI

Smugtitt på Age of Mythology

Aldri før har utgivelsesmåned virket så langt unna, mener digi.nos spillanmelder i Bergen, og sikter til oktober-lanseringen av Age of Mythology.

Øystein Lid
29. juli 2002 - 12:51
Age of Mythology – åpningsplakaten.-. <i>Skjermbilde:  Digi.no</i>
Age of Mythology – åpningsplakaten.-. Skjermbilde:  Digi.no

Som bonde driver du fredelig på med å ta opp potetene, når du hører lyden av lær gjennom luften. Du ser opp akkurat tidsnok til å se Nidhogg, en flygende drage, klar til å grille deg. Du nøler ikke med å påkalle Tors lynende angrep som sender dragen rett i havet, hvor den blir slukt av en Leviatan. Verken Ringenes Herre eller et norrønt heltekvad; men kanskje en blanding: Age of Mythology.

Vel, what's the big deal?

For å si det sånn: Dine verste mareritt slippes snart løs. Spillet foregår i en tid der myter og legender var virkelige, sier Bruce Shelley, såkalt senior spilldesigner ved Ensemble Studios. Dette er virkelig spillet som gjør det umulig for en stakkars journalist å holde seg objektivt nøytral.

Spillet er det tredje i rekken av de historisk baserte Age of Empires-spillene. For de uinnvidde: Du styrer et folk, og må skape en god økonomi for å bygge ditt rike og knuse motstanderne i gigantiske kriger på slagmarkene. Et ganske enkelt konsept, men du verden så virkningsfullt. Age-serien ligger helt i teten av salgstabellene, og har vunnet flere priser enn du kan telle på både fingre og tær. Age of Kings, det andre spillet i serien, solgte alene 3,5 millioner kopier.

Det tredje spillet i serien har alle disse komponentene, men i tillegg en haug spennende nyskapninger, som inkluderer 'God Powers' og mytologiske enheter. Dette betyr at du kan gjøre fiendene dine om til griser, du kan iverksette naturkatastrofer, eller du kan gjøre alle sammen syke. Valgene er mange og ondskapsfulle, og trehodede øgler store som hus er gode å ha skulle du møte på en fjellkjempe. Og som om ikke dette var ille nok, er spillet 3D. Dette betyr åpenbart en dramatisk forbedring i forhold til 2D RTS-spill. Og grafikken er i ypperste klasse, bare ta en titt på noen skjermbilder her.

Nidhog. <i>Skjermbilde:  Digi.no</i>
Nidhog. Skjermbilde:  Digi.no

Et av ankepunktene vi hadde mot Age of Kings, var dårlig AI (kunstig "intelligens"). Du kunne for eksempel sette opp et par tårn, og datamotstanderen ville sende et par soldater om gangen, som automatisk ble slaktet av tårnene. Det en noenlunde anstendig spiller ville gjort var å sende et par Trebuchets (steinslynge) for å ta ned tårnene og murene og la soldatene vokte Trebuchets mot hester. Bruce Shelley sier at med Age of Mythology vil slike ting være overkommet. Datamotstanderen vil faktisk lære av sine egne feil og av dine strategier. Egne valgfrie AI-personligheter vil også være inkludert.

Du kan velge mellom ni ulike sivilisasjoner innen tre kulturer. Du kan velge mellom en gresk, egyptisk og norrøn kultur. Disse tre er totalt forskjellige, og det skal bli interessant å se hvor godt balanserte de er i forhold til sivilisasjonene i Age of Empires.

Den egyptiske guden Anubis. <i>Skjermbilde:  Digi.no</i>
Den egyptiske guden Anubis. Skjermbilde:  Digi.no

Hvordan foregår så bruken av God Powers? Ifølge Shelley er det er ni forskjellige guder du må velge mellom før du starter spillet - eksempelvis fyren til høyre; den egyptiske guden Anubis. For å kunne bruke de spesielle egenskapene som de ulike gudene besitter, må ditt folk samle "Favør", som fungerer som en ressurs. Spiller du for eksempel norrøn, samler du Favør ved å ødelegge bygninger og drepe fiender. Når du har samlet nok Favør, kan du sende en beleilig meteorstorm på fienden, eller du kan påkalle en mytologisk enhet, for eksempel en Fenris-ulv.

Men frykt ikke, for å redde deg fra et slikt utyske har du nok av helter å velge mellom. Egypterne har blant annet faraoene, som kan helbrede enheter, eller "units" som det heter i spillet, gi kraft til bygninger og er god (det vil si vond...) mot mytologiske enheter. Er du greker kan du verge deg med ingen ringere enn Herkules, Odyssevs eller Atlanta.

- Når vi lager spill, tenker vi som spillere. Hva ville være kult å ha med i spillet? Slik har for eksempel muligheten til å vinne på ulike måter, recorded games eller random maps blitt til. Denne arbeidsmåten er noe av grunnen til mer en 10 millioner Age-spill solgt på verdensbasis, avslutter Shelley.

Mens dere lengter utålmodig etter høst, kulde og Age of Mythology, kan dere sjekke ut disse linkene, hvor du finner mye mer info om AOM: 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.