Snappet kontrakter foran Fast

Intellisearch ble skilt ut fra Cyberwatcher for å satse på bedriftssøk. Nå vinner de kontrakter i kamp med Fast.

Det norske søkemotorselskapet Intellisearch posisjonerer seg som en utfordrer til Fast i markedet for mellomstore og store bedrifter.

Selskapets søketeknologi er utviklet i Microsofts .Net miljø og bygger på samme teknologi som søsterselskapet Cyberwatcher bruker til sin nyhetsovervåkningstjeneste. Intellisearch ble fisjonert ut av Cyberwatcher i 2004 for å kunne gjennomføre en rendyrket satsning på bedriftssøk.

Intellisearch retter seg mot bedrifter med mellom 50 og 5000 ansatte. Selskapets søkemotor søker i bedriftens eksterne og interne kilder, samt i omkring 30.000 av de meste relevante nyhetskildene/nettstedene verden over.

Søk kan gjennomføres på nøkkelord eller semantikk. En søkealgoritme gjør det mulig for systemet å forstå hva den søker etter og begrense seg til å lete i dokumenter som er like i innhold.

Intellisearch forteller at de vant 18 nye kunder i 2005 og at flere av dem ble vunnet i konkurranse med norske Fast. Det er noe sjefen i Intellisearch liker å bemerke.

- 2005 markerer et taktskifte for Intellisearch. Vi har nå bygget en posisjon i den del av markedet som vi ønsker å være, videreutviklet produktet og bygget viktige allianser. Vår utfordrerposisjon er styrket, noe våre konkurrenter bør bite seg merke i, sier grunnlegger og administrerende direktør Harald Jellum i Intellisearch.

Av de 18 nye kundene Intellisearch fikk i 2005, er seks piloter for komplette løsninger for bedriftssøk. Blant disse er PWC, Nexans, I.M. Skaugen, Fronter og Statens Vegvesen, selskaper som man kan forvente at Fast gjerne hadde sett på sin søkeplattform

Intellisearch selger sin løsning som en abonnementstjeneste hvor kunden betaler en månedlig basert på antall brukere, samt en fast sum på mellom 30.000 til 50.000 kroner. Kontraktene har en årlig verdi på mellom 200.000 og 500.000 kroner.

- Til tross for at selskapet er i en tidlig fase, gjør vi oss allerede gjeldende overfor etablerte

størrelser som FAST og Autonomy ved å kombinere skreddersøm med ferdige moduler, som ikke krever dyre konsulenter. Dette gjør det mulig også for mellomstore bedrifter å investere i søkemotorsteknologi, sier Jellum.

Intellisearch inngikk i 2005 videresalgsavtaler med ErgoGroup, Allianse og Bouvet og den svenske business intelligence aktøren Intellibis.Nye koblinger er etablert mot strukturerte datakilder, som dokumentbehandlingsystemene ePhorte fra ErgoGroup og eWay fra Allianse, samt CRM-systemet fra SuperOffice. I tillegg er koblinger laget mot Hummingbird, mens koblinger mot Documentum og Sharepoint er under utvikling.

Intellisearch er notert i gråmarkedet for aksjer på OTC-listen.

Til toppen