Snart får du (nesten) gratis internett

Snart slipper du å betale for internett-avgiften, men de lokale tellerskrittene må du foreløpig betale selv. Internettilbyderen din vokter nøye utviklingen i andre land, hvor gratis internett er blitt mer vanlig.

Snart kan du rive i stykker internett-regningen - det går rykter om at flere norske teleaktører planlegger å tilby gratis internettsurfing, og det er bare et tidsspørsmål før den første norske nettaktøren slår til. Men du vil måtte betale de lokale tellerskrittene for å koble deg opp til internett-leverandøren selv.

I Sverige og England, der teleliberaliseringen er kommet noen skritt videre, er gratis internett-tilkobling blitt vanlig. En ringerunde i internett-bransjen digi.no har gjennomført viser at alle følger utviklingen i Sverige og England og vurderer sine egne muligheter.

Gisle Naurstad, administrerende direktør i EUnet, forteller at også han vurderer å kutte avgiften. Naurstad bekrefter at han har mottatt mange hendvendelser fra aktører som ønsker Eunet som partner for å tilby avgiftsfri surfing.

- Vi føler oss ganske omsvermet fordi vi bare driver med internett. Tele2 og Telenor/Telia er konkurrenter til de vi har pratet med og dermed uaktuelle partnere, sier Naurstad.

I Sverige er det allerede fire leverandører som tilbyr internett-abonnement uten avgift. En av dem er Spray (Razorfish) som også opererer en startside i Sverige. Sprays alliansepartner Utfors og flere av de andre tilbyr ubegrenset surfing, flere epost-kontoer, support og en hjemmeside begrenset til 5-10 MB. I England tilbyr butikkkjedene Dixons og Tesco samt British Telecom muligheten til avgiftsfri surfing.

Som kjent er ingen ting gratis, heller ikke på internett. Internett-leverandørene som tilbyr gratis surfing i Sverige og England tjener penger ved å vise frem reklame mens internett-sidene laster. Reklamene er lastet ned på forhånd på harddisken og dukker da opp i pauser eller med jevne mellomrom.

Flere av internett-leverandørene forlanger også at du fyller ut et skjema med informasjon som navn, kjønn, alder, viktige eiendeler og dine interesser, for senere å kunne målrette reklamen de sender deg. Men du får bare reklame på skjermen - navnet ditt lover leverandørene å ikke gi fra seg.

- Vi følger og vurderer utviklingen fortløpende, sier Arne Cartridge, informasjonssjef i Telenor Nextel, Norges overlegent største internett-leverandør. Vi kommer til å ligge bak her i Norge fordi det annonseres mindre på internett her.

- Med en større satsning nå, ville man raskt kunne stjele et stort antall kunder, mener Bjørn Tore Stig, administrerende direktør i Razorfish Spray Norge. Fra et markedsføringssynspunkt er økt kunnskap om kundens og hans/hennes behov en ønskedrøm. Da kan man lage målretter reklame i et samfunn der støynivået øker raskt. En annen mulighet er å logge surfevaner, men det vil nok de fleste brukere nekte, sier Stig.

Naurstad er enig med Stig i mange vurderer en rask oppstart fordi man kan kapre et større antall kunder.

Stig forteller at Spray Norge har diskutert å lansere en norsk kopi av Sprays svenske portal og tilby avgiftsfri surfing sammen med et partner, men foreløpig har han ingen konkrete planer.

Til toppen