JUSS OG SAMFUNN

Snart får du sponsede søk på Alltheweb.com

Fast hiver seg på sponsortoget som Lycos, AltaVista og Google (USA) allerede driver fremover. Fast-sjef John Lervik (bildet) tror ikke dette vil gjøre Alltheweb.com til en dårligere tjeneste og hevder at betalte søk allerede er blitt en milliardindustri i USA.

16. jan. 2003 - 01:09

Børsnoterte Fast Search & Transfer innfører i løpet av første kvartal 2003 sponsorlenker på søketjenesten Alltheweb.com. Det innebærer at annonsører betaler for å bli inkludert i søkelistene til Fast.

Det er to modeller for slike betalte søk: det ene er 'pay-for-placement', det vil si betaling for prioritert plassering i søkelistene som brukerne får opp. Jo mer annonsørene betaler for enkelte søkeord, jo høyere opp havner de på listen over sponsorsøk. Det andre, som annonsørene betaler mindre for, er 'pay-for-inclusion'. Det vil si betaling for uprioriterte plasseringer i søkelistene.

Dermed følger nordmennene i fotsporene til tjenester som Lycos, Yahoo! UK, AltaVista og Google i USA.

Fast-sjef John M. Lervik opplyser til digi.no at det er en helt naturlig utvikling at slike betaltjenester nå kommer for fullt til Europa.

Han hevder at totalmarkedet for sponsorsøk lå på 1,4 milliarder dollar i 2002, hvorav kanskje 80 prosent av inntektene gikk til amerikanske portaler.

Så sent som sommeren 2001 avviste Fast at selskapet skulle innføre prioriterte sponsorlister på sin søketjeneste.

Les sakene her:


- Disse sponsorlinkene kommer øverst i søkeresultatene. Vil ikke det ødelegge brukeropplevelsen og nytten av Alltheweb, Lervik?

- Det har vært en diskusjon gjennom årene om hva som er en god brukeropplevelse og hva brukerne kan forvente av søkemotorene. Alle de store søkeportalene har slike linker allerede. Vi kommer til å gå bort fra bannerannonser og over til søkelister som flasher inn relevant innhold. Det betalte kommersielle innholdet er jo ikke direkte irrelevant og vil i mange tilfeller være verdiøkende tjenester også for brukerne, svarer Fast-sjefen.

Lervik sier dette er et steg i retning av en stadig større fokusering på dynamisk intelligent innhold på Alltheweb.com som digi.no har skrevet om før. Han mener kampen mellom søkemotorene fremover vil stå om hvor mange typer informasjon de lar deg finne.

Lervik kaller dette "universelle søk", altså søk der informasjonen som presenteres trekkes fra mange ulike informasjonskilder og der informasjon fra en gitt kilde kun vises fram dersom det er relevant for det aktuelle søket.

Les saken her:


- Tvertimot. Jeg tror heller de vil være glade for at vi kan teste ut ting på vår egen tjeneste. Større portaler vil ikke ha det samme spillerommet som oss på uttesting av hva som fungerer og hva som ikke fungerer, sier han og fastholder at Alltheweb.com først og fremst er et utstillingsvindu for Fasts teknologi.

- Det er det som er strategien, ja, sier han.

Det norske selskapet akter imidlertid ikke å gjøre hele salgsjobben selv. De benytter seg i stedet av et selskap kalt Espotting Media.

Her er gårsdagens melding om avtalen:

Prinsippet med betal-for-klikk innebærer at nettverket kun betaler til annonsører som British Airways og eBay når disse får klikk og trafikk inn på sine egne webtjenester.


Per i dag opplyser Espotting i en pressemelding at de har 12.500 annonsører i porteføljen som får topp-prioriteringer på tjenester som Lycos Europa, Yahoo! Europe, AltaVista, Netscape og Ask Jeeves.

I skrivende stund har selskapet tilstedeværelse i åtte euopeiske land og er på vei inn i Norge som det niende.

Avtalen mellom Fast og Espotting er todelt, hvor en av delene er at annonsenetterverket skal sørge for annonsører og sponsorsøk på Alltheweb, samtidig som Espotting vil kunne tilby søkeresultatene til Fast i sitt nettverk av betalte søk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.