Snart får nettsider geografisk informasjon

Mange nettsider vil snart inneholde geografisk informasjon, noe som åpner nye muligheter når mobiler med GPS-brikker kommer i salg.

Etter en lengre forsinkelse har billige mobiltelefoner med GPS-brikker kommet i salg i USA og vil ventelig komme i Europa i løpet av året.

Les også:

Mobilene vet nøyaktig hvor du er (så lenge du er utendørs), noe som åpner nye muligheter for blant annet søkemotorene.

Foreløpig finnes det ikke noen W3C-standard for posisjoner, men en rekke selskaper arbeider med forslag til hvordan nettsider kan inneholde posisjonsinformasjon, skriver Cnet.

Man kunne for eksempel tenke seg at nettsidene til kafé-kjeden Kaffebrenneriet inneholdt GPS-koordinater for alle kaféene i kjeden. Eller at alle bensinstasjonskjedene hadde nettsider med GPS-koordinater for sine stasjoner.

- Posisjon vil bli et viktig element på mange nettsider etter hvert som GPS-telefoner blir vanlig. Vi har arbeidet med dette en stund, men foreløpig er det bare nyttig i bedriftsmarkedet, forteller sjef John M. Lervik i det norske søkeselskapet Fast til digi.no.

Han kjenner ikke til noen standard for poisjonsdata, men peker på at selv uten en standard vil ord som GPS-info vil være enkelt å oppdage på en nettside.

- Det vil være ganske enkelt å legge til muligheter for å eksempelvis søke etter nærmeste bensinstasjon med mobilen din, sier Lervik til digi.no.

Til toppen