Etter en lengre forsinkelse har billige mobiltelefoner med GPS-brikker kommet i salg i USA og vil ventelig komme i Europa i løpet av året.
Les også:
Mobilene vet nøyaktig hvor du er (så lenge du er utendørs), noe som åpner nye muligheter for blant annet søkemotorene.
Foreløpig finnes det ikke noen W3C-standard for posisjoner, men en rekke selskaper arbeider med forslag til hvordan nettsider kan inneholde posisjonsinformasjon, skriver Cnet.
Man kunne for eksempel tenke seg at nettsidene til kafé-kjeden Kaffebrenneriet inneholdt GPS-koordinater for alle kaféene i kjeden. Eller at alle bensinstasjonskjedene hadde nettsider med GPS-koordinater for sine stasjoner.
- Posisjon vil bli et viktig element på mange nettsider etter hvert som GPS-telefoner blir vanlig. Vi har arbeidet med dette en stund, men foreløpig er det bare nyttig i bedriftsmarkedet, forteller sjef John M. Lervik i det norske søkeselskapet Fast til digi.no.
Han kjenner ikke til noen standard for poisjonsdata, men peker på at selv uten en standard vil ord som GPS-info vil være enkelt å oppdage på en nettside.
- Det vil være ganske enkelt å legge til muligheter for å eksempelvis søke etter nærmeste bensinstasjon med mobilen din, sier Lervik til digi.no.