Snart gratis Internett på norsk Spray-portal

Webselskapet Spray starter nå opp en norsk tvillingportal til den svenske originalen. I Sverige har selskapet, som er mest kjent for konsulentvirksomhet, allerede stor suksess ikke minst på grunn av tilbud om gratis internettaksess. Prosjektleder og redaktør Jan Omdahl mener de har laget en tjeneste de kunne tenke seg å bruke selv.

I Razorfish har Jan Omdahl vært prosjektleder for portalen som nå altså har kommet til Norge. I Sverige har Spraystart-portalen klatret raskt oppover listene over de mest besøkte nettstedene. April i år hadde Spraystart 16 millioner sideoppslag i måneden, noe som kvalifiserte til en niende plass. Foran på lista ligger da blant annet konkurrentene Passagen, og Torget.
Den norske Spraystart har ingen bilder annet enn de ulike sol- eller skybildene som værvarslet bringer, og portalen har pekere i fleng til ulike norske nettsteder. Brukere inviteres til å personalisere siden etter sin egen smak, og valgene blir lagret ved hjelp av cookie-filer. Et av elementene man kan skreddersy, er hvilke byer været skal meldes fra.


Tjenesten har praterom, gratis e-postadresse til brukere og en søkefunksjon for ledige domeneadresser.

Ett av elementene som har gjort den svenske startsiden populær, er at svenske brukere blir tilbudt gratis internettaksess og e-post. Gratis internettaksess er noe som mangler på den norske versjonen - foreløpig.

- Vi jobber med å få gratis internettaksess på plass, men vi jobber med å få en samlet løsning for flere land, en felles nordisk løsning. Jeg kan ikke si når det kommer, det er på plass så raskt det lar seg gjøre, understreker Omdahl.

Selskapet er i samtaler med ulike teleoperatører, men dette arbeidet skjer fra Stockholm.

- Målgruppen er vanlige nettbrukere, men vi har ikke en veldig spiss og definert målgruppe. Vi har forsøkt å lage en tjeneste som er enkel og brukervennlig. Portalen bærer preg av å være mer et nytteverktøy, og mindre "torg" for alle medieprodukter fra for eksempel et mediehus. Vi har laget en portal vi kan tenke oss å bruke selv, sier Omdahl.

- Ser dere på dere selv som en konkurrent til SOL?

- Endringene de har gjort i det siste tyder på at de tenker litt i de samme baner som oss. SOL er den største og klart dominerende aktøren. Vi ønsker å tilby et alternativt produkt vi er såvidt i gang med, så får vi bare se om det er noen brukere osm synes det er OK. Dette er kun en betaversjon, og vi vil fortløpende bygge på nye elementer. Dette er ikke det endelige produktet, sier Omdahl til digi.no.

Til toppen