ANALYSER

Snart helt slutt på evige lisenser

Stadig færre leverandører selger evigvarende lisenser. Her er Gartners råd for hvordan du må forhandle.

18. sep. 2006 - 14:04

Tidligere var evigvarende lisenser standarden i IT-bransjen, men nå går stadig flere leverandører over til tidsbegrensede modeller.

Nå kan for eksempel fem år synes som en evighet i en bransjen som utvikler seg i høy fart, men mangelen på evige frarøver kundene en frihet, mener Gartner.

Årsaken er at kundene blir bundet til konkrete frister hvor det utløses endringer man må forberedes seg på nå. Dette setter store krav til langsiktig tenkning.

De fleste kunder fokusere for mye på pris og betingelser for den gjeldene kontraktsperioden når de inngår en avtale. Når avtalen så utløper kan mye ha endret seg og prislappene for å unngå et bytte av systemet kan bli høy.

Her er rådene Gartner serverer til hva du må passe på:

- Når du forhandler, tenk på denne OG neste lisensperiode. Du må få på plass en del klausuler for neste periode.

- Få med i kontrakten noen mekanismer som beskytter deg mot plutselige og store hopp i priser på produktet, bruekrstøtte og andre kostnader, for eksempel at de bare kan økes i takt med prisindeksen.

- Få med i kontrakten priser på nye lisenser til flere brukere. Vedlikeholds-priser må også inneholde pris for nye brukere/nye lisenser.

- Vurder krav om støtte for operativsystemer du bruker i dag, hvis ikke vil en oppgradering kunne fremtvinge dyre bytter.

- Krev at du har rett til nye generasjoner med produkter som lanseres i denne og neste lisensperiode uten tilleggskostnad. Dette er ofte viktig i en verden der pakker slåes sammen eller fases ut.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.