Snart kinobillett på nett

Snart braker kinobillettsalget på Internett løs. Ola og Kari Nordmann kan møte det nye året med forventninger til å bestille og betale kinobillettene fra hjemmedatamaskinen. Men først skal bodøværingene være prøvekaniner.

Filmwebs daglig leder Kjell Arne Orseth forteller at det nå ikke er lenge igjen til kinobilletter blir tilgjengelig på Internett.

- Det begynner å nærme seg. Vi regner med å starte i løpet av januar, med et pilotprosjekt i Bodø, umiddelbart over nyttår. Piloten kommer vi til å kjøre i en måneds tid, og i mars/april regner vi med å kunne starte opp i Oslo. Kinotrafikken i Oslo representerer 30 prosent av markedet. Derfor venter vi med Oslo til vi er sikker på at systemet fungerer slik det skal, sier Orseth.

Tidligere har digi.no skrevet om at problemer i forbindelse med den tekniske plattformen hvor systemutvikling og teknisk tilrettelegging skulle komme fra EUnet sammen med Nordlandsdata.

- Vi har lagt et løp på den tekniske løsningen og har ventet på en ny versjon av billettsystemet på kinoene. I løpet av kort tid skal de norske kinoene over på en Windows-versjon av billettsalget, heller enn en DOS-basert. Når kinoene er kommet over på det nye systemet, blir det enklere å implementere internettsalg. Rundt 12. - 13. januar skal Bodø over på det Windows-baserte systemet, forteller Orseth.

Nettstedet som i mars i fjor lanserte sin målsetting om å levere Norges mest besøkte hjemmeside om film og kino, har stadig økende trafikk.

- Gjennom jula var trafikken faktisk veldig positiv. Jeg er forundret over at det var såpass med folk som leste oss i en periode der nettrafikken vanligvis går ned. I snitt jula lå trafikken på rundt 10.000 sider om dagen. I dagene etter jula, har snittet vært på 14.000 sider om dagen. Vår fordel er jo at vi er tilgjengelige og åpne på dager det ikke er vanlig redaksjonell dekning, sier Orseth.

Trafikken på nettstedet har i løpet av 1998 økt fra rundt 3.000 sidevisninger om dagen ved oppstart i mars til et snitt på rundt 10.000 på slutten av året. I dag er 24 byer eller steder tilknyttet Filmweb. Oslos 11 kinoer er nok de største, mens kulturhuset i Longyearbyens filmvisninger muligens vil være den minste. Den siste tilveksten til listen over kinoer/byer er Asker kino og Kristiansand som kommer med denne uken.

Annonsenettverket WebAd As har til nå stått for annonsesalg på tjenesten, men Orseth forteller at man nå vurderer om man skal fortsette dette samarbeidet.

- Det har vært en positiv utvikling på annonsesalget, men det er ennå ikke bra nok. Men vi ser positivt på 1999. Samarbeidet med WebAd skal vi vurdere nå på nyåret, men har ikke konkludert med noe ennå. Vi vurderer om WebAd fortsatt er den rette samarbeidspartner for oss, sier han.

Annonseomsetningen har, ifølge Orseth, ligget på rundt 20.000 kroner månedlig, og ambisjonene for 1999 er at vi bør ha 50.000 kroner i omsetning i måneden. Vi er ikke avhengig av å få inn akkurat det beløpet, siden vi er bygd opp rundt en medlemsavgift. Kinoene som er med på tjenesten ser på dette som en markedsføringskanal og betaler derfor en medlemsavgift, sier Orseth.

Det er per i dag tre fast ansatte i Filmweb, og Orseth forteller at det ikke er umiddelbare planer om å utvide staben ytterligere.

- Vi vil gjøre dette mest mulig effektivt. Vi har kontroll med rapportering og avregning, men har ikke planer om å ansette flere, sier Orseth.

Til toppen