Snart kommer Store Norske Leksikon på nett

Reklamefinansiering av leksikon på Internett er ikke mulig i Norge, mener Kunnskapsforlaget. Til høsten lanseres Store Norske Leksikon på nett som en abonnementstjeneste, og forlaget er i samtaler med flere nettaktører om mulige samarbeidsavtaler.

Kristin Weidemann Wieland nokså nytilsatt direktør i Kunnskapsforlaget, forteller til digi.no at forlagets iFinger-ordbok ble lansert i vinter - noen måneder etter planlagt.

- iFinger-ordboken kom i butikkene i mars. Første opplag ble revet bort, sier hun entusiastisk.

Wieland har stor tro på den type teknologi i forbindelse med oppslagsverk. iFinger er en programvare utviklet av det lille norske selskapet HEP. Du kan lese mer om iFinger-teknologien her:

Les:
Inngår millionkontrakt med verdens største lærebokforlag
Gjennombrudd for iFinger
Norsk språkteknologi vekker internasjonal oppsikt
Unikt språk-geni på nett

Det har siden Kunnskapsforlaget gjorde kuvending og sa opp hele salgskorpset før jul i fjor, blitt jobbet med lanseringen av Store Norske Leksikon på Internett.

- Det pågår nå en prøvedrift. Alt fungerer, men vi skal gjøre noen små justeringer før lanseringen i høst, forteller Wieland til digi.no.

Og online-versjonen av Store Norske vil tilbys gjennom abonnementsordninger. - Det er ikke stort nok marked i Norge til at reklamefinansiering vil lønne seg, mener Wieland.

- Er dette noe dere tror eller vet?

- Det vet vi. Det er empiri, svarer Wieland og nevner Encyclopædia Britannica som eksempel.

Britannica strever, ifølge Wieland, nå med å få endene til å møtes. De har et kjempemarked og sliter med reklamefinansiering av det store prestisjetunge oppslagsverket som ble lagt ut gratis på Internett i fjor høst.

Flere rykter spekulerer i at Britannica igjen vil lukke nett-tjenesten.

Men som betal-tjeneste har Kunnskapsforlaget stor tro på Store Norske Leksikon på Internett.

Wieland peker på en MMI-undersøkelse, en generell leserundersøkelse, som viser at interessen for leksikon har økt kraftig de siste årene.

- På spørsmål om hvilke typer bøker deltakerne leste mest, svarte 33 prosent at de leste leksikon. Til sammenlikning var det kun seks prosent som svarte leksikon i 1997, forteller hun.

Det er også gjort undersøkelser som gir liknende signaler i forhold til hva man vil bruke Internett til. - 63 prosent svarte at de var interessert i å bruke nettet til å slå opp i leksikon, mens bare 43 prosent svarte "lese aviser", opplyser Wieland.

Hun er ikke redd for konkurranse fra store utenlandske gratis-leksikon som Britannica.

- Store Norske er på norsk. Nesten halvparten av alt stoffet i oppslagsverket omhandler norske forhold eller er skrevet med norsk vinkling. Folk liker det som er nært, sier hun til digi.no.

Kunnskapsforlaget vil også rette tilbud om abonnementsordninger av Store Norske på nett til bedriftsmarkedet.

Det er mange interessante potensielle samarbeidspartnere, innrømmer Wieland.

- Har dere snakket med SOL?

- Vi snakker med flere. Vi har snakket med mange. Også nett-aktører.

- Om samarbeidsavtaler?

- Ja. Innholdet vårt er interessant, men dette arbeidet er i en startfase foreløpig.

Store Norske Leksikon på Internett, som er det midlertidige navnet på tjenesten, har en egen søkemotor utviklet av HEP, datterselskapet til Kunnskapsforlaget. Søkemotoren er en integrert del av nett-tjenesten - som altså snart vil tilbys norske nettbrukere.

Til toppen