Snart slutt for kappløpet om bedriftsportaler

De store og mellomstore bedriftene er snart alle organisert i bedriftsportaler. Nå er det småbedriftenes tur og så kommer konsolideringen.

Gullrushet på Internett har ikke lagt seg, det har bare snudd seg til andre felter. Nå handler kampen om bedriftene og både IT-selskapene, bransjeorganisasjoner og bedriftene selv løper som gale for å kapre land. Er du rask nok, kan du klare å lage en ny Amazon.com for en eller flere store bedriftsmarkeder.

Hvem er så vinnerene? Dette er egentlig en kamp mellom bedriftene og deres organisasjoner på den ene siden, og IT-bransjen/Internett-bedrifter på den andre. For det som tidligere var leverandører og stod med lua i hånda foran sine kunder er nå blitt konkurrenter.

IT/Internett-selskapene sier selvfølgelig ikke dette, men her er det bare spørsmålet om å være frekk og kaste seg foran bedriftene. Antall muligheter der det allerede ikke er etablert en sterk konkurrent minker for hver dag som går. Olje (eOil), jordbruk (Farmersfield), elvarer, byggevarer, shipping og transport er bare noen som allerede er kapret.
Les mer om de norske bedriftsportalene:
Kappløp om butikkportaler
Kommune lager system for Internett-handel
Kappløp om tidenes norske e-handelkontrakt
Databransjen deles mellom to innkjøpsportaler
Bestill varer rett fra bransjenes kataloger

Mange av disse er startet av bransjene og bedriftene selv, de som er våkne og følger med i timen har ikke tenkt å gi bort deler av makten og butikken til noen nykommere.

Derfor jakter IT/Internett-selskapene på de treige, sidrumpa bransjene Internett-vinden enda ikke har blåst liv i. Bransjene som ikke har skjønt poenget eller er for dårlig organisert og for fragmentert til å stable initiativ på beina selv. Disse småbedriftene kan et IT-selskap gi et tilbud for starte innkjøp og salg på Internett.

Det er de få, store og rike bedriftene som var først ute - oljebransjen begynte tidlig å samarbeide rundt Petrobank og eOil. Nå går jakten nedover til den store massen av småbedrifter som er dårlig organisert. Hvem kaprer håndtverkere, kiosker og de forskjellige typene butikker?

Noen arbeider allerede med saken, vi bare vet det ikke enda.

Men siste vers er ikke sunget. Som i tidligere gullrush melder konsolideringen seg raskt når alt land er kapret. Hardt press, små marginer, lite lojale deltakere som melder seg inn i flere portaler vil reduserer antall portaler til noen få og store.

Kundens jakt på en standard for elektroniske varekataloger vil også bidra tungt til en konsolidering. For bedriftene er ikke annerledes enn enkeltmennesker - du ønsker standarder og handlesentere som har alt, men er lite lojal hvis noe bedre dukker opp. Da vil blant annet staten, som handlet for 170 milliarder kroner i fjor, bli en knusende konkurrent.

Se opp for kursraketter som kommer dalende ned igjen.

Til toppen