I dag starter amerikanske Motorola markedsføringen av forbrukerelektronikk direkte rettet mot barn. Teleselskapet har til overmål fått med seg underholdningsgiganten Disney på laget, og først ut kommer toveis radioer (bilde nederst på siden) i grelle pastellfarger og ditto trådløse telefoner (bildet over til høyre).
Motorola skryter uhemmet av barne-duppedittene på sine nettsider med orden "designed to fit comfortably in small hands" - et salgsfremstøt som her hjemme ville fått Barneombudet til å skrike opp om utilbørlig kjøpepress og ulovlig reklame mot barn.
Trond Waage og andre som verner om barns interesser må imidlertid belage seg på at dette bare er begynnelsen. Lisensieringsavtalen med Motorola er bare den første av en rekke liknende samarbeid som Disney planlegger igangsatt den nærmeste tiden. Elektronisk utstyr er en viktig del av det - egne fjernsynsapparater, videodiskspillere, CD-spillere og klokkeradioer påklistret Disney-logoen er på beddingen, og vil komme på markedet så fort flere lisensieringsavtaler er undertegnet.
Disney-direktør Andy Mooney holder knallhardt på strategien om å benytte "Disney-elektronikk" som en måte til å styrke merkevaren Disney.
Målet er å få plassert Disney-produkter ute i hjemmene slik at Disney blir oppfattet "som viktig i nesten ethvert aspekt av et barn eller families hverdagsliv", skal han ha uttalt til Wall Street Journal.
Selv om markedsføringen starter nå, ventes ikke Motorolas Disney-dingser å være på markedet i USA før om en måned eller to, deretter følger England, Frankrike, Tyskland, Mexico...
Les også: