Snart vil bilen «ringe hjem» ved en krasj

EU-kommisjonen vil ha fortgang i utrullingen av eCall.

EU-kommisjonen oppfordret medlemslandene til å bygge ut et system som kalles eCall, som skal bidra til raskere utrykning ved trafikkulykker, innen utgangen av 2009.

Når nærmer dette tidspunktet seg, uten at noen av medlemslandene satt systemet i drift.

eCall tar i bruk teknologier som GSM og GPS og skal etter hensikten varsle den nærmeste alarmsentralen dersom et kjøretøy som har en eCall-enhet installert, kolliderer. Varslingen skjer via det felleseuropeiske nødnummeret 112.

I en pressemelding fra EUs kommisær for informasjonssamfunnet og media, Viviane Reding, heter det at dersom man ikke ser betydelig progresjon i å rulle ut systemet innen utgangen av året, vil dette kunne føre til at kommisjonen foreslår klare regler som forplikter myndigheter, bransjen og nødetatene til å handle.

EU-kommisjonen mener at eCall vil kunne bidra til å redde 2500 liv hvert år, ved at nødetatene raskere blir varslet om trafikkulykker. Hvert år dør omkring 39 tusen trafikanter på europeiske veier. I pressemeldingen heter det at eCall kan halvere responstiden ved ulykker, redusere alvorligheten av skader og redde livet til person som ikke vet eller kan fortelle hvor de er.

- For mange mennesker dør fortsatt på europeiske veier. Hver uke hører jeg om trafikkulykker hvor eCall ville ha hjulpet. Tiden har kommet for medlemstatene og industrien til å bevege seg fra prat til handling, sier Reding i pressemeldingen.

Slik fungerer eCall. MSD står for "minimum set of data".
Slik fungerer eCall. MSD står for "minimum set of data".

- Europeere bør ikke måtte vente lenger på et system som kan redde livet deres bare fordi deres regjeringer ikke lykkes i å handle. Jeg vil se de første eCall-bilene på veiene våre neste år, sier Reding.

Kommisjonens forslag skal sikre at eCall fingerer i alle EU-land og i alle fall i alle nye biler, uansett merke og produksjonsland. Også Norge, Island og Sveits har undertegnet en intensjonsavtale om eCall.

Alt på teknologisiden skal allerede være forberedt. Hovedårsaken til forsinkelsene ser ut til å være at seks EU-land - Danmark, Frankrike, Irland, Latvia, Malta og Storbritannia - ikke har ønsket å forplikte seg, først og fremst på grunn av bekymringer om kostnadene.

Før eCall kan gjøres fullt operativt på tvers av EØS-området, må landene enes om felles standarder og retningslinjer for harmonisert utrulling av systemet. Det har allerede blitt utført pilottester i enkelte land, men ytterligere felttesting er nødvendig.

EU-kommisjonen regner med at bruken av eCall kan redusere de årlige utgiftene i forbindelse med trafikkulykker med 26 millarder euro i året, samtidig som at kostnadene ved utbyggingen av systemet vil koste mindre enn 100 euro per bil. Kommisjonen mener også at disse enhetene vil kunne brukes i andre typer tjenester, for eksempel i forbindelse med ferdskrivere, flåtestyring og bompengesystem som utnytter posisjonsinformasjonen.

Et punkt som ikke nevnes av EU i denne omgang, er i hvilken grad et slikt system vil kunne krenke personvernet til bilistene. Et annet er faren for at det stadig utløse falske alarmer med påfølgende utrykning i de tilfellene hvor nødetatene ikke får kontakt med bilføreren via mobilnettet.

Mer informasjon om eCall finnes på denne siden.

    Les også:

Til toppen