FØDT GLOBAL: Norgessjef Fredrik Kallevig fra den amerikansk-indiske IT-giganten Cognizant. Ifølge ham skiller de seg ut fra de tradisjonelle IT-leverandørene ved at de er "født globale" - det vil si at vi alltid har levert tjenester i det vi kaller en offshore/onsite-modell. Samtidig er vi veldig opptatt av lokal tilstedeværelse, sier han.

Snikende tiger, skjult outsourcing

INTERVJU: Indisk IT-gigant vil gjøre seg langt mer synlig i Norge.

De siste årene har indiske, globale spillere som Tata Consulting Services, Infosys, Wipro og HCL vekket oppsikt ved å kapre store IT-kontrakter i Norge. digi.no har skrevet en rekke artikler om fenomenet, som kan oppsummeres slik: Indarane kjem!

Cognizant er ikke like kjent, men også de må sies å tilhøre gruppen av indiske IT-leverandører som satser sterkt i det norske markedet.

De har 180.000 ansatte globalt. 150.000 av dem sitter i India der selskapet så dagens lys i 1994. Et par år senere ble selskapets hovedkvarter flyttet til New Jersey i USA.

De ble født som internavdeling i kredittanalyseselskapet Dun & Bradstreet, men ble raskt skilt ut i egen virksomhet. Etter børsintro på Wall Street har Cognizant vokst seg langt større enn opphavet.

– Det er ikke så ofte man leser om oss. Vi opererer kanskje litt i det stille. Vi har vokst sakte, men sikkert – og kanskje ikke fullt så sakte heller de siste årene, sier Fredrik Kallevig om virksomheten her til lands.

Cognizant etablerte norgeskontor allerede i 2005, men lokal ledelse kom på plass først for to år siden. Kallevik er norgessjefen.

Dette intervjuet er faktisk første gangen han blir intervjuet i media. Han lover at de fremover skal bli langt mer synlige enn de har vært.

Status er 130 ansatte i Norge og litt over 250 i Norden. Det sitter om lag 1.000 medarbeidere i India som leverer til nordiske kunder. I tillegg leverer selskapet IT-tjenester til norske kunder fra et leveransesenter i Budapest, Ungarn.

Omtrent halvparten av de ansatte i Norge kom over med overtakelsen av IT-avdelingen til Orkla i fjor. Det er også et stort innslag av indere som har flyttet hit sammen med familiene sine i takt med at oppdragsmengden har økt.

– Vi har kontorer på Skøyen i Oslo, men også i Sarpsborg og Bergen. Vi tenker å levere så mye som mulig fra India, men ønsker samtidig å ha en sterk lokal tilstedeværelse, sier Kallevig, som legger til at det skjer både gjennom egne ansatte og partnere.

Driftspesialisten Basefarm er en slik partner. Cognizant har datasenter i Amsterdam og et cloud-senter utenfor London, men ønsker ikke egne datasentraler i Norden, forteller han.

Konkurrentene de møter ute i markedet er mer etablerte aktører og klassiske konsulentselskaper som Accenture, Capgemini, Evry, Steria, Tieto, CSC eller IBM. Og selvfølgelig de indiske rivalene.

Vi ansetter de beste folkene fra kullene ved de beste universitetene. Det er ganske gode skoler i India. – Landskapet er blitt større. Nå finner du typisk 12-15 aktører som blir vurdert ved større innkjøp. Alle de indiske har vunnet viktige kontrakter og scorer godt på kundetilfredshet, hevder Kallevig.

Modellen til Cognizant er 70 prosent leveranse fra India og resten lokalt. Slik har det vært i alle de tjue årene selskapet har eksistert.

– Vi sitter på en enorm kompetansepool i India. Der ansetter vi de beste folkene fra kullene ved de beste universitetene. Det er ganske gode skoler. Så ønsker vi å være litt annerledes enn de andre indiske IT-leverandørene. Vi er nok litt mer lokale.

De ønsker å være mer enn en outsourcingpartner, forteller norgessjefen. – Alle er opptatt av kost. Vi vinner ikke hvis ikke vi er lave nok på pris, men det er ikke nok. Andre parametre er også viktig, som at vi i større grad blir en innvasjonspartner for kundene.

– Teknologinøytrale

Foruten konsulentvirksomhet og infrastruktur-tjenester har de også et eget innovasjonsforum hvor de gjør prosjekter felles med kunden. De har også en portefølje med egenutviklede løsninger de ønsker å selge. Her nevner Kallevig særlige mobile løsninger og verktøy for å utnytte sosiale medier for å skape konkurransefordeler for bedrifter, som aktuelle i det norske markedet.

Så oppfatter de seg som teknologinøytrale. De er partnere med alle de store programvareleverandørene, men er ikke religiøse på teknologivalg, sier han.

Selv med 180.000 ansatte globalt og tjue års fartstid i ryggen, samt en årsomsetning på 10 milliarder dollar, så oppfatter de seg som en oppstartsbedrift.

– På en måte er vi fortsatt en oppstart. Europa er et nytt marked for oss. Vi har store ambisjoner i Norge og Norden. Det er noe av grunnen til at jeg ville bli med for to og et halvt år siden også, sier Fredrik Kallevig, som kom fra 12 års fartstid i IBM, sist som leder for infrastruktur outsourcing.

– I hvilken grad har dere møtt motgang i det norske markedet?

– Vi har ikke møtt direkte motgang. En utfordring vi møter fortsatt er at ikke alle kunder er modne for en sånn modell vi leverer. Flere stiller krav om norsk språk og norske konsulenter, men der begynner vi å merke en endring. Noen av de store offentlige kundene godtar nå engelsk, mens andre igjen er mer konservative.

Det kan være gode grunner til at norske kunder vil ha IT-leveranser fra folk som snakker det samme språket som dem. Men Kallevik snur på flisa når han sier «en del norske kunder går glipp av gode løsninger fra aktører som oss, noe som gjør at konkurransen også blir mindre».

Konkurransen i markedet er knallhard, vedgår han, men hevder å oppleve at markedet har varmet seg opp og at interessen rundt dem er økende.

– Jeg merker at vi kommer mye lettere inn i prosessene nå enn før. Vi blir i større grad invitert til anbudskonkurransene.

Cognizant Norge skal vokse ytterligere. Kallevig planlegger å styrke staben med rundt 10 nye hoder i løpet av året, i hovedsak prosjektledere, løsningsarkitekter og selgere, det spørs på ordreinngangen og hva de vinner av kontrakter.

«Greit overskudd»

De siste regnskapstallene som er offentliggjort er fra 2012. Da hadde selskapet i Norge en årsomsetning på 65 millioner kroner med rundt 4,5 millioner kroner på bunnlinjen. Etter det digi.no erfarer har de doblet inntektene et par ganger siden da, men det vil ikke Kallevig bekrefte.

– Vi går ikke ut med tall på norgesnivå, men har et greit overskudd, sier han.

– Hvordan opplever du konkurransen i markedet. Med så mange nye og etablerte aktører som kjemper om de samme kontraktene blir vel marginene presset?

– Jeg tenker at det er ganske bra å være kunde i det norske markedet om dagen, avslutter Fredrik Kallevig.

    Les også:

Til toppen