Snuoperasjon lykkes for Cyberwatcher

Agentselskapet Cyberwatcher var et av mange norske dotcom-selskap som mistet livgrunnlaget. Men Cyberwatcher klarte å snu og gjorde det i tide.

Cyberwatcher var et av mange norske Internett-selskaper som høsten i fjor mistet mye av livsgrunnlaget sitt da Internett-bransjen klappet sammen. Selskapet hadde laget en agent som kunne la nettbrukere overvåke og bli varslet om endringer på nettsider. Cyberwatchers kunder var nettportaler - sluttbrukerne fikk tjenesten gratis - men plutselig kunne ikke disse selskapene betale. Svært mange andre selskaper i deres posisjon fant ikke andre muligheter eller snudde seg ikke i tide. De ligger nå i arkivskuffen hos skifteretten.

Men Morten Rynning og Harald Jellum hadde erfaring fra PCTVnet (nå konkurs) og tok de første signalene alvorlig nok. Selskapet skrev om programpakken for bedriftskunder. Bedrifter kan bruke en agent for å overvåke konkurrenter, kunder, partnere og medier. Den nye cyberwatcher lar ansatte eller IT-sjefen definere varslinger når det dukker opp stikkord eller endringer på angitte nettsider.

- Vi lykkes i vår snuoperasjon. Vi har nå fått 30 store kunder fra konsulent, bank, forsikring og PR-bransjen. Kundene bruker Cyberwatcher til marked og medieovervåkning, forteller Rynning til digi.no.

Underveis har selskapet i tur og orden stengt adgangen til gratis-brukerne som hadde registert seg gjennom Spray. Rynning forteller at bedriftene typisk betaler 50-70.000 kroner i året for å bruke systemet. Selv i dagens bedrøvelige marked tyder utviklingen på at Cyberwatcher vil være i pluss i løpet av vinteren. Dermed trenger ikke selskapet mer penger.

- Hadde kalenderen vist 1999, hadde vi vært verdt milliarder, ironiserer Rynning. Nå fokuserer han på salg i Norge, selv om han tror partnermulightene i utlandet er store.

Til toppen