FORBRUKERTEKNOLOGI

Snur opp ned på mobilstrategien

Microsoft tar nye grep, og kopierer Apple for å fri til forbrukere.

9. feb. 2009 - 08:33

I forkant av den store bransjesamlingen Mobile World Congress i Barcelona (16. til 19. februar) har det lekket ut flere elementer av den nye mobilstrategien om Microsoft kommer til å presentere på konferansen. Microsoft-sjef Steve Ballmer skal holde en hovedtale på konferansens første dag.

T hovedelementer som er blitt kjent i løpet av helgen:

  • Online-tjenesten My Phone skal gi brukerne anledning til å synkronisere informasjon lagret på Windows-mobiler til et sikkert og passordbeskyttet nettsted, samt dele bilder med familie og venner
  • Et eget nettsted som utviklere kan bruke for å selge og markedsføre applikasjoner beregnet på Windows-mobiler

Microsoft la ut forsiden til beta-nettstedet til My Phone ved en feil: Da forsiden ble oppdaget av Engadget Mobile valgte Microsoft å utvide forsiden med en forklaring.

My Phone skal gi brukere «av de fleste mobiler med Windows Mobile 6.0» tilgang til et passordbeskyttet nettsted der de kan kopiere og synkronisere informasjon som ligger på mobiltelefonen. Microsoft tenker først og fremst på kontaktlister, avtaler, oppgavelister og fotografier. Brukeren kan nå nettstedet både fra mobiltelefonen og fra en nettleser på en pc. Man skal altså kunne legge inn nye kontakter og avtaler fra pc-en, og så synkronisere mobilen med nettstedet for å få dem lagret i mobilen. Fotografier som man tar med mobiltelefonen, kan synkroniseres mot nettstedet og slik gjøres tilgjengelig en pc. Dersom avtaler og kontaktlister håndteres av en synkronisering mot en Exchange-server i en bedrift, vil de ikke kunne synkroniseres gjennom My Phone.

Microsoft sier de ikke vil ta seg betalt for My Phone. I tjenesten inngår 200 megabytes lagringsplass, og én automatisk synkronisering mellom nettstedet og mobiltelefonen i døgnet. En tilsvarende tjeneste fra Apple, MobileMe, koster 99 dollar i året.

Nettmarkedsplassen for applikasjoner til Windows Mobile ble beskrevet søndag av Wall Street Journal. Den framstilles som en ren kopi av iPhone App Store fra Apple. Avisas kilder forteller at kjernen i Microsofts nye mobilstrategi er langt større fokus på multimedia, musikk, fotografering og andre forbrukertjenester. Hittil har Microsoft lagt vekt på egenskaper rettet mot bedriftsmarkedet, som pålitelig synkronisering mot Exchange-servere.

Microsofts oppgraderte operativsystem for mobiltelefoner, Windows Mobile 6.5, skal nå bare være noen få uker fra å nå markedet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.