Snur opp ned på USAs telemarked

SBC, den tidligere minste «baby Bell», overtar AT&T for halve gamlemorens årsomsetning.

I 1984 ble det amerikanske telemonopolet AT&T tvangsoppløst, og skilte ut flere regionale teleoperatører, kjent som «baby Bells» mens det gamle morselskapet beholdt rikssamtalene og de internasjonale operasjonene.

Det er bekreftet i dag at SBC, den tidligere minste «baby Bell», teleoperatør i delstater i det vestlig og sørvestlige USA, overtar AT&T for 15 milliarder dollar i aksjer og 1 milliard dollar kontant.

Det samlede selskapet vil få en dominerende makt i USA, skriver Wall Street Journal. Den blir ledende innen teletjenester til næringslivet, mobiltjenester og xDSL-basert bredbånd. Bare Comcast blir større innen bredbånd til amerikanske hjem. SBC eier fra før en 60 prosent andel i USAs største mobiloperatør Cingular.

Analytikere tror overtakelsen vil underkastes intens gransking, men at den til slutt vil bli godkjent. I 1997 var det også snakk om en sammenslåing mellom de to, men myndighetene signaliserte så kraftig motstand at den ble frafalt uten å bli offisielt kunngjort.

Merkenavnet AT&T ventes ikke å forsvinne. Analytikerne venter at andre amerikanske teleoperatører, blant dem Verizon og MCI, må skaffe seg partnere for å møte utfordringen. De tror på mer intens konkurranse om telemarkedet mellom de gamle operatørene og kabelselskapene som satser på IP-telefoni, og venter at denne krigen vil snu opp ned på det amerikanske telemarkedet.

SBC har vokst til en årsomsetning på over 40 milliarder dollar, mens AT&T har opplevd sviktende omsetning over en årrekke, og havnet i fjor på så vidt over 30 milliarder dollar. Omsetningen i år ventes å ligge 16 prosent under dette nivået. Selskapet tapte mye på en mislykket overtakelse av NCR som det eide fra 1991 til 1996, da det også måtte skille ut Lucent. En annen mislykket overtakelse var McCaw Cellular i 1994, som nylig ble solgt til Cingular under navnet AT&T Wireless. I annen halvdel av 1990-tallet ble det brukt 100 milliarder dollar på å kjøpe kabelselskap, enda en virksomhet som AT&T måtte gi opp.

Til toppen