Softbank inn i CoShopper

Første mars lanserer CoShopper i megamarkedet Japan. Med på lanseringen er den enorme Internett-investoren Softbank- som går inn med penger i japansatsningen til Lervik & co.

Det norske samhandlingsselskapet CoShopper AS vokser videre. Nå har selskapet fått napp hos den japanske investoren Softbank - og skal etablere CoShopper i Japan.

Administrerende direktør i CoShopper, Frode Lervik, opplyser til digitoday.no at Softbank tar 20 prosent av aksjene i CoShopper Japan. Han har klokketro på satsningen.

- Japan er et kjempemarked. Yahoo! Japan sine auksjoner omsetter hver dag for 8 millioner dollar hver dag, og et reint e-handelsselskap som ble etablert i 1998 hadde i år en omsetning på 500 millioner dollar. Og de var profitable, sier Lervik.

Lervik har de siste månedene satt løs en gruppe tidligere McKinsey-konsulenter i det asiatiske markedet. Og de kunne i akta et spesielt japansk fenomen som muligens skapte Interessen for det japanske markedet.

- Jeg vet ikke om du har merket det, men japanerne handler aldri alene. De handler i grupper. Derfor må jo CoShopper være noe for dem, ler Lervik fra en sprakende mobiltelefon i London.

Han avviser ikke at det kan være aktuelt for Softbank å investere ytterligere i CoShopper, men forteller at han tar investeringen som en meget god attest på at selskapet funderer. - Softbank hadde jo femti prosent av Yahoo! Japan, som har blitt en kjempesuksess, sier Lervik til digitoday.no.

Australia har også vært et meget lovende marked for CoShopper. Lervik vil ikke ut med tall, men forteller at dette markedet har vært en positiv overraskelse, og den beste lanseringen selskapet har gjort.

- Målet for i år er å gå i brake-even, sier Lervik. CoShopper har brent av mye penger de siste året, men nå skal regelmessige trimminger av organisasjonen sørge for at selskapet bedrer lønnsomheten.
LetsBuyIt.com, som ikke greide dette, har også vært i Lervik søkelys, som digitoday.no tidligere har omskrevet.


- Vi er enda interessert, og har snakket med selskapet. Men dette tar tid, så vi får bare se, sier Lervik som fastholder at de ikke er interessert til å kjøpe hele det havarerte selskapet.

- Vi er muligens interessert i noen av medlemsmassene i utvalgte markeder, sier Lervik som ikke kan kommentere mer.

Til toppen