Software Innovation bytter fra Windows til web

- Vår erfaring i det amerikanske markedet sier oss at nå er det riktige tidspunktet å bytte hovedplattform fra Windows til web, sier administrerende direktør Per Kveim i Software Innovation, Skandinavias største kundestøtte-leverandør.

Kveim understreker at i USA lar ikke Windows-basert kundestøtte eller CRM ("customer relationship management") seg selge lenger.

- Der er det web som er fellesgrunnlaget. I Europa er Windows-baserte løsninger fortsatt gangbare. Men vi tror ikke det vil vare. Nå satser vi på at web-trenden vil følges opp her.

Software Innovation (SI) er ingen nykommer til web-verden. I fjor kjøpte de opp WebCom. Kompetansen derfra står sentralt i SIs nåværende utviklingsarbeid og strategi. På sitt SI-visittkort presenterer WebCom-gründer Rune Semundseth seg som "Internet Evangelist" og framstår like entusiastisk som alltid.

Omleggingen betyr ikke at Windows vrakes. Omstillingsarbeidet er heller ikke helt ferdig. 80 prosent av konsernets produkter er lagt om til web. Men i nye produkter vil klienten først bygges på nettleseren, mens Windows-klienten kommer i annen rekke.

SI har valgt Microsofts COM+ som komponentmodell. Det betyr at løsningene krever NT på applikasjonstjeneren. Web-tjeneren og databasetjeneren er derimot ikke bundet til vare fra Microsoft. Fra applikasjonstjeneren og utover mot klientene snakkes det XML, HTML og Java.

- Det er ingen lett jobb å lage gode og raske tynne klienter, betror SIs utviklingsdirektør Frank Valø. - Java brukes for å få opp farten og funksjonaliteten i brukergrensesnittet. Hele poenget er at det skal være tiltrekkende og fordelaktig å bruke mulighetene som ligger i web-grensesnittet.

Etter SIs mening hører kundestøtte og web naturlig sammen. Kveim oppfatter CRM dels som en forretningsstrategi som ingen kan unngå, dels som en nødvendig stamme for e-handel, dels som bindeledd mellom bakenforliggende forretningssystemer og den egentlige e-forretningen. Det er altså ikke først og fremst snakk om teknologi. Poenget som skinner gjennom, er at valg av kundestøttesystem er den mest strategiske avgjørelsen IT-folk kan være med på.

Mye av SIs "webbifisert" vare vil vises på Software 2000 i Oslo neste uke. Det dreier seg i hovedsak om den primære intranettklienten eller portalen (basert på WebOffice), samt tynnklienter for kundestøtte (SalesMaker), rapporter (Icube), dokumenthåndtering (ProArc) og personal (Quo Vadis).

Disse nyhetene svarer til første fase i omleggingen. Den neste fasen, der webplattformen utnyttes til å skape ny funksjonalitet tegner til å bli minst like interessant.

- Innen tredje kvartal i år vil vi presentere løsninger som lar deg dele intern funksjonalitet i systemet ditt med partnere og kunder, sier Valø. - Vi vil legge opp prosjektstyring med virtuelle samarbeidsområder. Vi vil også lage saksbehandlingsverktøy spesielt tilrettelagt for offentlig virksomhet, med innebygget arbeidsflyt. Kunnskapsforvaltning blir også en viktig funksjon.

Kveim og Valø lanserer også en ny forkortelse - WAR for "Web-Assisted Research". I første omgang vil det dreie seg om muligheter til å la eksterne markedsforskere tappe systemet ditt for interessante opplysninger. I neste omgang vil det komme enkle metoder for å la kunder eller utvalgte undersøkelsesobjekter bidra med interessante opplysninger direkte.

- Andre funksjoner vil utvide kundestøttesystemet med en abonnementsordning for å varsle internt eller eksternt om viktige begivenheter. Kommer det en børsmelding fra en VIP-kunde, vil saksbehandleren som har denne kunden få beskjed, automatisk og umiddelbart, forklarer Valø. - Det vil være mulig å fininnstille dette verktøyet slik at man varsles om akkurat det som trengs.

Ellers ønsker SI å snakke WAP, akkurat som alle andre. De første WAP-funksjonene vil dreie seg om Informasjonsabonnementer, avtaler, oppgaver og kontaktinformasjon. Andre typer lette og trådløse klienter er det foreløpig ikke snakk om.

Webbifiseringen innebærer at SI-produktene er tilrettelagt for å distribueres som ASP eller applikasjonstjeneste, altså på utleiebasis, der kunden lar en tredjepart stå for driften.

- ASP har slått an i USA, og trenden vil fortsette i Europa. I USA er for øvrig all ASP-virksomhet web-basert, Du finner ingen ASP-er som baserer seg på Microsoft og Citrix, mener Kveim.

SI vedkjenner seg bare én virkelig konkurrent: Siebel som nylig har åpnet kontor i Norge.

- Vi vet at Siebel reagerte sterkt da han tapte CRM-anbudet fra den kanadiske forretningsbanken CIBC (Canadian Imperial Bank of Commerce) til oss, gliser Kveim til slutt.

Les mer om Software Innovation:


Software Innovation webifiserer alle sine produkter
Software Innovation kjøper dansk kundesystem
Software Innovation: Merker ikke år 2000-bremsen
Software Innovation får storebror
Software Innovation kjøper hoder
Hyggelig for Software Innovation
Software Innovation kjøper Webcom

Til toppen