Administrerende direktør Halvor Walla i software Innovation Products har god grunn til å glede seg over å komme med i Gartners vurdering av leverandører innen dokumentforvaltning. Han bør også merke seg kritikken.

Software Innovation får stjerne hos Gartner

Er med i analyseselskapets «Magic Quadrant for Enterprise Content Management».

Analyseselskapet Gartner er kjent for sine Magic Quadrant-rapporter som gir innsikt i IT-produkter for bedriftsmarkedet i en lang rekke områder.

I en ny rapport om løsninger for innholdsforvaltning – Magic Quadrant for Enterprise Content Management – er det nordiske selskapet Software Innovation med for første gang, med produktene 360° og ProArc.

Hensikten med «magic quadrant»-rapportene er å veilede kjøpere med tanke på hva ulike leverandører har å by på, hvordan de er i ferd med å utvikle seg, deres styrker og svakheter, og hvilken leverandørkategori de tilhører. Metodologien til Gartner måler leverandør og produkt i henhold til to grunnleggende dimensjoner, henholdsvis hvor fullstendig deres visjon er og hvilken evne de har til å levere. Leveringsevne vurderes etter mange kriterier, som global eller regional tilstedeværelse, evne til å støtte store miljøer, evne til å levere alt av funksjonalitet innenfor fagområdet og så videre.

Leverandørene får et måltall for hver av disse to dimensjonene. Det trekkes en skillelinje gjennom hver dimensjon. De fire kategoriene – nisjeaktører, utfordrere, visjonære, ledere – plasserer seg slik:

Gartner understreker at en kjøper ikke må vurdere en «magic quadrant» som en rangering, og at produkter fra nisjeaktører, utfordrere eller visjonære kan være mer hensiktsmessig enn produkter fra ledere. En nisjeaktør som ikke tar mål av seg for å tilby fullstendige løsninger, kan ha det produktet som passer best til et gitt behov.

For en leverandør innebærer det å komme med i en «magic quadrant»-rapport en anerkjennelse. Kriteriene for å komme med, stiller krav til omsetning, geografisk tilstedeværelse, funksjonalitet og referanser. Når det gjelder innholdsforvaltning er kraven minst 10 millioner dollar i årlige inntekter fra løsninger i denne kategorien, aktiv markedsføring i minst to store regioner, referanser der løsningene brukes i produksjon, samt at produktassortimentet må omfatte en integrert suite for innholdsforvaltning med minst fire av følgende komponenter:

  • Dokumentstyring
  • Styring av webinnhold
  • Arkiv
  • Konvertering av papirdokumenter til digital form
  • Sosial funksjonalitet, det vil si dokumentdeling, samhandling, kunnskapsforvaltning med mer
  • Arbeidsflyt og styring av forretningsprosesser («business process management», BPM)
  • Tilleggskomponenter styring av digitale ressurser («digital asset management», DAM), verktøy for å sette sammen dokumenter, elektroniske skjemaer, søk, analyseverktøy med mer

Gartner plasserer IBM, Microsoft, Oracle, EMC (Documentum), Open Text og Hyland Software i lederkategorien. Blant de visjonære er Xerox og Adobe.

Software Innovation er plassert i kategorien nisjeaktører, sammen med blant annet Newgen Software og SunGard.

– Software Innovation er et skandinavisk selskap som tilbyr tradisjonelle og SaaS-baserte ECM-løsninger [enterprise content management] og som er i ferd med å utvikle en betydningsfull installert base i og rundt Skandinavia. De har skutt fart innen ECM de siste tre årene, og tilbyr kjerneplattformer av 360° og ProArc for en rekke behov innen saksbehandling, arkiv og teknisk dokumentforvaltning, heter det i rapporten.

Software Innovation får ros for høyt skalerbare sammensatte innholdsapplikasjoner («composite content applications», CCA) med gode egenskaper innen arbeidsflyt, og for et raskt voksende utvalg av bransjeløsninger. Gartner peker på at løsningene er lette å konfigurere som brukere gjerne integrere i andre miljøer, for eksempel gjennom innebygde utvidelser for Sharepoint.

Gartner anbefaler Software Innovation å investere mer i support, på grunnlag av tilbakemeldinger fra kunder om at det kan ta lang tid før de får noe respons. Selskapet anbefales også å bygge et rikere økosystem av partnere slik at de kan utvide virksomheten til andre regioner. Gartner peker også på at dokumentasjonen til løsningene må bedres.

Til toppen