Software Innovation forbereder partnerjakt

Frode Haugli har lagt om strategien. Nå går Software Innovations nye sjef på partnerjakt.

Software Innovation er et av Norges største IT-selskaper. De har en sterk posisjon i offentlig sektor, men på tross av over 500 ansatte er ikke selskapet blant de mest kjente IT-selskapene i Norge.

I fjor måtte selskapets mangeårige toppsjef, Per Kveim, gå på dagen. 1. oktober overtok Frode Haugli, tidligere sjef for HP Norge. Han påbegynte en ryddejobb og har lagt opp til en ny strategisk retning for selskapet.

    Les også:

Selskapet skal kutte i antall egenutviklede produkter for å kunne fokusere mer på de produktene de blir sittende igjen med. Ambisjonen er å bli Nordens ledende selskap i å hjelpe virksomheter med å styre, håndtere og dele informasjon og dokumenter.

Selskapet skal heretter bare utvikle produkter innenfor dette kjerneområdet. På alle andre områder skal det jobbes tettere med partnere, blant annet Microsoft. Forretningsmodellen blir samtidig rendyrket i et programvarehus og konsulenthus som skal samarbeide tett, men som også kan arbeide uavhengig av hverandre.

– Historisk sett har vi hatt få partnere. Nå åpner vi opp for mer partnerskap, sier Haugli til digi.no.

I dag har ikke Software Innovation noen partnere som jobber med deres programvare. Haugli tror ikke at det vil skje store forandringer på det på kort sikt, men han håper at de på litt lengre sikt vil kunne bli en attraktiv samarbeidspartner også på programvaren de utvikler.

– Vi ønsker å bli et programvarehus som kan levere både internt og eksternt. Det skal være så fokusert og så bra at det får et bredt nedslagsfelt, sier Haugli.

Programvaren som Software Innovation utvikler er ikke typisk hyllevare som bare kan installeres rett fra en CD-plate. Det må som regel integreres og tilpasses kundenes behov. Det er derfor aktuelt for programvaredelen av selskapet å ha egne konsulenter som kan bistå partnere og kunder, i tillegg til konsulentene i konsulentavdelingen.

– Det blir ikke volum programvare på kort sikt. I dag selger vi kun til eget konsulenthus, sier Haugli.

Veivalgene er gjort og strategien er klar, men detaljene tar Frode Haugli fortløpende fremover.

– Nå har vi tatt beslutningene og så skal vi skal bruke de neste dagene og ukene på å finne ut av det, sier Haugli.

digi.no stusser litt over at selskapet har gått ut med så mye informasjon om hva de skal gjøre, samtidig som det tilsynelatende er veldig få detaljer som er på plass.

– Det nytter ikke å fly rundt med hemmeligheter over lang tid. Det var et naturlig tidspunkt å gå ut med dette nå, sier Haugli.

Til toppen