Software Innovation kjøper dansk kundesystem

Oppkjøpet gjør Software Innovation til skandinavisk markedsleder innen CRM ("customer relationship management") og gir konsernet nedre innpass i det danske markedet.

Konsernet vil satse ekspansivt videre innen dette markedssegmentet, for å kapitalisere på stor kundeplattform, felles komponentbasert produktutvikling og spesialiserte salgs- og konsulentavdelinger i Oslo, København, Stockholm, Helsinki, Toronto og Boston.

De 45 medarbeiderne i MultiMark øker tallet på ansatte i konsernet til rundt 380. MultiMark overtas for 30,4 millioner kroner, pluss inntil 202.672 aksjer, betinget dels av resultater og dels av oppfyllelse av bindinger. Overtakelsen har virkning f.o.m. 3. februar 2000.

MultiMark har arbeidet med CRM i ni år. Gjennomsnittlig årsvekst de siste tre årene er 40 prosent. Selskapet har 500 kunder og 10.000 brukere. Blant kundene er ABB, De Berlingske Dagblade, DFDS Travel, Carlson Wagonlit, Danisco, F.L. Smidth, Jyllands-Posten, Novo, Unibank (4-5000 brukere), Unilever, og Velux. Løsningene er implementert i 26 land. MultiMark ble startet i 1990 av Morten Dybkjær, som fortsatt er administrerende direktør.

CRM-markedet ventes å vokse opptil 50 prosent i året de kommende år. Frost & Sullivan spår at det skandinaviske markedet vil utgjøre 6 milliarder kroner i 2005.

Børsnoterte Software Innovation har innkalt til pressekonferanse fredag 4. februar for å orientere nærmere om oppkjøpet, og for å stake ut sin nye "e-strategi" med bredt anlagt "webbifisering" av alle applikasjoner.

Kundestøtte er anerkjente som vekstområde innen IT:


Salgstøttespesialisten Siebel vokser raskest av alle
Kommersiell tjenesteapplikasjon ferdig på tre måneder
La kunden stå i sentrum for dataarkitekturen
HP og Oracle i heftig salgssamarbeid
Lanserer i Norge ett år etter USA
Bull er Norges første Remedy-systemintegratør

Til toppen