Software Innovation tjener penger

Frode Haugli er fornøyd med overskudd og fremgang for lisenssalget, selv om konsulent-inntektene sank.

Det norske programvareselskapet Software Innovation har slitt i flere år, og det har tatt tid for den nye sjefen Frode Haugli å snu skuta.

Nå har selskapet lagt frem tallene for årets andre kvartal, og de viser at selskapet nå går i pluss igjen.

– Andre kvartal gav oss et positivt resultat og en sterk økning i lisenssalget. I tillegg er mottagelsen av den nye 360-løsningen meget lovende, sier konsernsjef Frode Haugli i Software Innovation, i en pressemelding.

Omsetningen endte på 124 millioner kroner, og driftsresultatet endte med et overskudd på 2,4 millioner kroner.

- At vi i andre kvartal leverer positive resultater bekrefter at vi beveger oss i riktig retning mot målet om lønnsomhet i 2008. For Software Innovation som softwarehus er vi svært fornøyd med lisenssalget og veksten i support og vedlikeholdsinntektene. Som konsulenthus er vi derimot ikke tilfreds med resultatene, her ser vi et potensial i bedre utnyttelse av konsulentene, sier Haugli.

Inntektene fra lisenssalget økte med hele 72 prosent og endte på 27 millioner kroner.

Ved inngangen til kvartalet lanserte Software Innovation en ny versjon av sitt progukt 360 som er fullt integrert i Microsoft Office, Microsoft Outlook og Microsoft SharePoint. Den skal ha blitt godt mottatt i markedet, og vært en viktig grunn til fremgangen.

I andre halvår planlegger Software Innovation lansering av en ny versjon av ProArc som i likhet med 360-løsningen baserer seg på Microsoft SharePoint-plattformen.

Konsulentinntektene gikk det ikke like godt med. De sank med 12,3 prosent, og endte på 68 millioner kroner. Software Innovation forklarer det med at det var færre konsulenter enn i fjor, og sier at timeprisene har gått i riktig retning.

–Til tross for noe reduserte vekstestimater fra markedsanalytikere opplever vi at IT-markedet fortsatt er i en positiv utvikling. Med solid drahjelp fra våre to nye produktplattformer venter vi fortsatt vekst innen vårt forretningsområde i andre halvår 2008, sier Haugli.

    Les også:

Til toppen