Microsofts nye «Office Graph» er noe Comperio gleder seg til å kaste seg over. Trond Renshusløkken til venstre i bildet under et godt besøkt kundeseminar på Hotel Continental. (Bilde: Marius Jørgenrud)

– Søk får en ny renessanse

Comperio satser på Microsoft og åpen kildekode.

OSLO (digi.no): – De fleste større norske virksomheter har skaffet seg avanserte søkeverktøy til intern bruk. Felles for løsningene er at de ikke er spesielt bra.

Det sier Comperio-sjef Trond Renshusløkken, som mener at brukerne ofte ikke får svarene eller dokumentene de leter etter. Relevansen er for dårlig.

Konsulentfirmaet som profilerer seg som spesialister på søkeløsninger ble i sin tid spunnet ut av salige Fast Search & Transfer. Nå introduserer de søkeevaluering som et nytt tjenesteprodukt.

– Basert på våre erfaringer går vi inn og gjør en evaluering. Vi bruker søkelogger og gjør analyser. Det blir gjort på et objektivt nivå og er ikke basert på hvilke følelser konsulenten har.

Comperio har lagt om sin opprinnelige strategi fra å levere Fast-baserte løsninger og lisenser til å bli mer altetende. Microsoft Sharepoint er sentralt, men det er også åpen kildekode.

FREMGANG: I fjor høst var ingen morsom tid for Comperio, men nå går alt så meget bedre, ifølge adm.dir Trond Renshusløkken.
FREMGANG: I fjor høst var ingen morsom tid for Comperio, men nå går alt så meget bedre, ifølge adm.dir Trond Renshusløkken. Bilde: Marius Jørgenrud

– Det er i hovedsak to teknologier som rår i det nordiske markedet. Det er Sharepoint og det er ElasticSearch som per i dag er open source-miljøet som vokser raskest, utdyper Renshusløkken overfor digi.no.

ElasticSearch bygger videre på Apache Lucene, men tillater mer kvantitativ informasjon, mer i retning av beslutningsstøtte (business intelligence). I kombinasjon med andre rammeverk er plattformen også aktuell innen big data-trenden, slik han ser det.

– Vi har en håndfull prosjekter på ElasticSearch i dag og forventer mer fremover.

Ellers er kjensgjerningen at det innen enterprise søk er «de store gorillaene som begynner å dominere», slik det ofte ender opp, sa Renshusløkken under et kundeseminar i forrige uke. Da nevnte han IBM, Oracle, Microsoft, Google og HP-eide Autonomy.

Rekrutterer

Samtidig varslet han at Comperio skal ansette 10 nye utviklere ved Oslo-kontoret, der de i dag er 20 ansatte. Før utvidelsen er konsulentselskapet 40 medarbeidere i alt.

– Jeg har nettopp ansatt to nye. Vi ser etter folk med veldig gode karakterer. De må ha det faglig i orden, men om de har null eller tre års erfaring er ikke så viktig. Vi ansetter gjerne rett fra skolebenken, men de må være sultne. Nå skal vi ta inn neste generasjon «comperianere», slik vi gjorde sist for 6-7 år siden.

Prosjektene de kanskje får jobbe med er leveranser blant annet for kunder som Aker Solutions, Forskningsrådet, DNB, Gyldendal, Posten, Gjensidige, Sintef og Departementenes servicesenter (DSS).

Renessansen

På nevnte kundeseminar i Oslo i forrige uke trakk Comperio fram Microsofts helt nye «Office Graph» (les artikkelen Microsoft pynter seg norsk) , som er utviklet i Norge av utviklermiljøet tidligere kjent som Fast.

Det er tydelig at de har store forventninger til hva teknologien kan gi av muligheter.

– Med Office Graph har vi endelig fått en datamodell for relasjoner mellom dokumenter og personer, og kan skape helt nye applikasjoner og søkeløsninger. Det vil virke med Sharepoint, men også med resten av Microsofts produkter og etter hvert også tredjeparts produkter.

Comperio har ingen prosjekter basert på den nye plattformen. Ifølge ham skyldes det at «teknologien foreløpig ikke er i en slik forfatning at den kan tas ut til kunder». I praksis sitter de og venter på muligheten til å kaste seg over programmeringsgrensesnittene for å lage egne applikasjoner.

– Mot slutten av sommeren eller begynnelsen av høsten 2014 kan vi begynne å se på det. Dette kommer til å bli en ny renessanse for søk, sier Renshusløkken.

Bedre tider

Comperio tok i fjor høst farvel med flere ansatte og gjennomførte endringer i ledelsen. Noe av bakteppet skal ha vært en anstrengt lønnsomhet.

Nå virker endringene å ha båret frukter, hvis vi skal tro den nye direktøren, som vedgår at perioden i fjor høst ikke var noen morsom tid. Nå går imidlertid butikken langt bedre.

– Vi gjorde nettopp opp tallene for årets to første måneder. Det har gått veldig bra. Vi har faktisk samme omsetning som i fjor, med langt færre konsulenter. Med vesentlig lavere kostnader og outsourcing innen økonomi og IT har vi fått en helt annen lønnsomhet enn i foregående år. Jeg tror vi skal komme til å tjene ganske gode penger resten av året, sier han.

    Les også:

Til toppen