Hvorfor kjøpe annonseplass hos Google når du får samme effekt med gratis-oppføringer? kan man saktens spørre etter eBay-rapporten. Men det spørs om deres erfaring er like aktuell for alle. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

– Søkeannonser kan være bortkastede penger

Gir elendig uttelling, ifølge eBay.

Netthandel- og auksjonsgiganten eBay har regnet på verdien av å kjøpe annonseplass i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

Konklusjonen er nedslående.

«Merkevareannonser gir ingen kortsiktig gevinst. Avkastningen fra alle andre søkeord er dessuten bare brøkdelen av konvensjonelle estimater.»

Det hevder eBay i en rapport basert på det selskapet beskriver som omfattende eksperimentering på området.

Funnene går rett i strupen på nær sagt hele Googles inntektsgrunnlag, som er basert på salg av såkalte «betal-per-klikk»-annonser. Disse er knyttet mot søkeord. I søkemotoren blir de typisk fremhevet, plassert over eller ved siden av den ordinære «organiske» trefflisten.

eBay fant at de som klikker på betalte oppføringer i de fleste tilfeller er lojale kunder, som ville ha funnet fram uansett.

Når de deaktiverte sine betalte søkeord, også i kombinasjoner av ord som «ebay shoes», ble så godt som all klikktrafikk og tilhørende utløst salg hos eBay umiddelbart overtatt av det organiske søket, der oppføringer som kjent ikke koster noe.

– Det betyr at overgangen fra betalt til ubetalt trafikk var tilnærmet fullstendig. Når vi fjernet annonsene så økte det simpelthen synligheten til eBay i det naturlige søkeresultatet, skriver selskapet i rapporten.

Googles egen forskning indikerer derimot at søkeannonser gir en betydelig økning i antallet klikk, skriver BBC.

En forklaring på de ulike oppfatningene kan være at eBay selv er en kjent merkevare, og at nettinnholdet deres er høyt rangert i søkemotorene i utgangspunktet.

Til toppen