Søkeboksen er det absolutt aller viktigste

Må du prioritere i arbeidet med en nettside, så sats alt på søket, mener nettguru Peter Morville.

Vi har bare sett begynnelsen på et informasjonssamfunn som framover vil ekspandere kraftig. Stadig mer av handel og tjenester vil blir kanalisert over nettet, og det blir viktigere enn noen gang for bedrifter å skape funksjoner som gjør det mulig for brukerne å finne det de leter etter på nett, framholder nettguru Peter Morville på dagens seminar holdt i regi av det uavhengige konsulentselskapet Netlife Research.

Morville bør være kjent for de fleste som forfatter av boka Information Architecture for the World Wide Web, også kjent som «Bibelen for informasjonsarkitekter».

Med bakgrunn som bibliotekar har Morville helt siden 1994 vært opptatt av å forske på problemstillingene rundt informasjonsarkitektur og brukeropplevelse. I dag bruker han tiden til å hjelpe virksomheter til å utvikle gode og salgbare hjemmesider i tillegg til å reise rundt og holde foredrag for bedrifter.

Og behovet for gode internett-søk vil framover eksplodere. Med Internett overalt i trådløse offentlige soner, med lap top og smarttelefoner med e-post og Internett-funksjonalitet, vil det snart ikke være noen begrensninger på hva man kan søke på og når.

Selv om det kanskje fortsatt et et lite stykke fram til man kan ligge på senga og google hvor man finner sokkene sine, tilføyer han humoristisk.

Det å gjøre en side søkbar og brukervennlig, er en sammensatt ting, men noe av det viktigste er det å gjøre det intuitivt og forståelig for brukeren, mener Morville. Når man går inn på en side, skal man straks kunne finne eller navigere seg fram til det bedriften leverer.

En bruker skal kunne klare å kombinere og filtrere ut nøkkelord fra avanserte informasjonskilder på en enkelt og opplagt måte.

Findability er derfor et viktig nøkkelord for Morville. Søker man på ordet findability på Google og Yahoo, vil Peter Morville poppe opp med henvisning til sine studier og hans siste bok Ambient Findability som utfordrer oss til å tenke nytt rundt måten vi organiserer og presenterer informasjonen på.

Morville viser til studier som peker på at det største problemet er faktisk for brukeren å spesifisere det riktige nøkkelordet, enten i form av riktig stavelse eller hva brukeren ønsker.

Google har klart dette på en genial måte. Søker man for eksempel på ordet som feilaktig er skrevet secureid, vil Google automatisk korrigere det til securid, illustrerer Morville.

På samme måte må bedrifter og virksomheter gjøre sine tjenester lett søkbare og tilgjengelig for brukerne.

Morville trekker fra New York Times er et godt eksempel på lett synlig søkfunksjon. Søkboksen kommer fram helt øverst på siden, og som gjør det lett for brukeren å søke etter en tenkt artikkel eller kilde som han er villig til å betale for og som avisen tjener penger på.

Hoteller bruker søkfunksjonen til ikke bare å spare ansatte for tid, men også for å lokke kunder med bedre rater dersom man bestiller på nett.

Han trekker også fram Standford universitet som viser en strukturert og alfabetisk oversikt over hva universitetet tilbyr plassert oversiktlig og lett synlig i venstre kolonne.

Både BBC.co.uk, Apple og New York Time har gjort sine tjenester lett tilgjengelig ved å legge søkfunksjonen helt øverst på siden.

Til toppen