Søkejuks skader både juksere og brukere

Juksemetoder for å bli mer synlige på nett ødelegger for alle – både de som bruker dem og alle andre.

Nina Furu har vært fast gjesteskribent for digi.no siden 1999 og bidrar jevnlig med sin innsikt fra arbeide i bransjen og som lærer ved Westerdal.

Forrige uke hadde digi.no en artikkel om hvordan hele 10% av norske nettsteder benytter juksemetoder for å bli mer synlige på søkemotorer. For oss som jobber med webkommunikasjon til daglig kommer ikke dette tallet som noen bombe, men tragisk er det uansett.

Selvfølgelig er det uhyre viktig å være synlig på søkemotorer. Med ca 13 millioner søk per dag bare i Norge, sier det seg selv at trafikkstrømmen som søkemotorene genererer er fullstendig essensiell for å gjøre suksess på nett. Men å benytte juksemetoder for å oppnå en ufortjent god plassering er skadelig for alle parter.

For det første er disse teknikkene skadelige for selskapet selv. Oppdages jukset av søkemotoren, kan nettstedet bli fullstendig fjernet fra indeksen, noe som jo var det som skjedde med Radisson SAS for en måneds tid siden. Når Google gjennomfører en slik sanksjon, betyr det at kranen stenges effektivt for praktisk talt all norsk søkemotortrafikk i overskuelig framtid. (Google leverer jo ikke bare sitt eget søk, men også en rekke andre tjenester – bl.a. fritekstsøket i Kvasir).

For det andre er teknikkene skadelige for søkemotorene. De lever tross alt av å levere kvalitativt høyverdige søketreff til brukerne. Hvis brukerne ikke opplever at søketreffene er riktige og relevante, slutter de fort å benytte den søkemotoren det gjelder. Selskapene som driver i søkemotorbransjen har derfor all interesse av å sørge for at deres søketreff er så korrekte, relevante og presise som mulig. Og i å slå hardt ned på tiltak og bedrifter som motarbeider dette.

For det tredje, og kanskje viktigst, er søkemotorjuks skadelig for brukerne. Vi som søker på web har faktisk sammenfallende interesser med søkemotorene: Vi ønsker oss riktige, relevante, saklige og gode søketreff. Søker jeg for eksempel på ”webpublisering” er det fordi jeg ønsker meg faglig informasjon om emnet – ikke fordi jeg ønsker å finne haugevis av selskaper som vil selge meg software.

At man selger annonser i tilknytning til et søketreff, er en annen sak. Når dette gjøres riktig er det tydelig hva som er annonser og hva som er reelle søketreff, og som bruker man kan velge mellom de to. Slik virksomhet er redelig nok, både for annonsemediet (søkemotoren), annonsøren og brukeren.

Søkemotor-jukserne gjør imidlertid noe helt annet. I stedet for å kjøpe en betalt plass, som er synlig og merket som dette, benytter de teknikker som lurer søkemotorens indekseringsrobot til å tro at det aktuelle nettstedet er bedre enn det faktisk er: At det har mer og bedre innhold enn det som faktisk er tilfelle, at det er av bedre teknisk kvalitet og at innholdet er mer relevant. Og når slike juksesider skyver de faktisk gode treffene nedover på listen, hvem er det egentlig dette går ut over? – Det er selvfølgelig brukeren, som ikke finner fram til det beste av det innholdet han er ute etter.

Personlig synes jeg det er på tide å gjøre et brukeropprør mot søkemotorjuksere. Internett er et fantastisk verktøy til å finne og dele informasjon, og søkemotorene legger store ressurser i å utvikle og oppdatere teknologi som skal sikre deg og meg gode og relevante treff når vi søker.

Jukserne undergraver hele dette systemet. De lurer seg til en plass i vår bevissthet, som ikke er fortjent ut fra verken informasjonsmengde, kvalitet eller relevans. Støtter vi søkemotorene i å luke ut denne uhumskheten, gjør vi både oss selv og nettet som helhet en tjeneste!

PS: Tolk meg ikke dithen at all søkemotoroptimalisering er galt! Det finnes seriøse måter å jobbe med synlighet på, som tar utgangspunkt i faktisk kvalitet og innhold. Mange av disse forbedringene kan du dessuten gjøre selv. Hvis du er interessert, finner du en gratis sjekkliste på mitt nettsted: www.nettredaktor.no/Sjekklister/

Nina Furu

www.nettredaktor.no

Til toppen