Søkemotorannonsering kan dobles i år

Norske annonsører vil i år for alvor for øynene opp for søkemotor-annonsering, spår Aegis Media.

De fleste bruker søkemotormarkedsføring som et samlebegrep for både søkemotoroptimalisering og søkemotorannonsering.

Søkemotormarkedsføring er norsk for Search Engine Marketing, og forkortes med «SEM».

Nordmenn er ivrige på å bruke søkemotorer. Ifølge en ny undersøkelse bruker minst annenhver nordmann søkemotorer som Google og Yahoo daglig, og tre firedeler søker etter produkter eller tjenester de har sett eller hørt om i reklameframstør i andre medier.

62 prosent av dem som gjør søk på nett etter å ha blitt påvirket i andre medier, ender opp med kjøp.

Ifølge Finansavisen tror Sander Alter i iProspect og Helge Onsum i Aegis at markedet for søkemotorannonsering vil dobles i 2008.

I fjor endte omsetningen i det norske markedet for søkemotorannonsering på rundt 400 millioner kroner. I år kan altså beløpet dobles til 800 millioner, tror Onsum.

Til toppen