Søkemotorene vet snart hvor du er

Både Google og Overture tester nå ut systemer som forstår hvor du er.

Søkemotorer er de overleget mest brukte Internett-tjenestene og innsatsene er derfor tilsvarende høye for å kapre markedsandeler. Google slåss for å beholde sin utrolige ledelse, mens Overture, som kjøpte søkemotorene til Altavista og norske Fast kjemper seg oppover.

    Les også:

Dessverre ser det ut som det er en mangel på gode ideer, for nå arbeider begge selskapene om å lansere den samme teknikken. Ved å analysere post-nummer og stedsnavn skal søkemotoren nå bli flinkere på geografi.

For svaret på mange spørsmål er slettes ikke det samme for alle brukere. Søkeordet "Lampebutikk" burde gi forskjellige svar for brukere som bor i Hammerfest og Oslo.

Google har allerede lansert en test-versjon av en slik tjeneste, men for å vite hvor du er må du skrive inn et postnummer eller gatenavn og bynavn. Og foreløpig fungerer systemet bare for USA. Men at dette kan være nyttig er klart.

Et forsøk med et postnummer for nedre Manhatten (10002) og cinema gir deg både et kart du kan zoome opp og ned i samt lenker til en rekke kinoer i området. (se bildet over)

Overture tester tilsvarende funksjonalitet, men har ikke lansert noen tjeneste, skriver Cnet.

Her finner du Googles nye geografiske søketjeneste.

Til toppen