Søkemotorer annonserer i tradisjonelle medier

Stadig flere nettselskaper bruker ikke lenger nettet for å annonsere for seg selv, men satser på gode gamle medier som TV, radio og trykt presse. Sist ut er søkemotoren AltaVista som i en gigantkampanje skal markedsføre seg som søkemotoren for de "beste på nettet".

Sammen skal konkurrenten AltaVista og Northern Light Technology LLC starte annonsekampanjer i etermedier og trykt presse.

- Det er så mange nettsteder at internettselskaper finner det nødvendig å bruke tradisjonelle medier for å gjøre folk oppmerksomme på deres produkt, sier Bob Igiel, viseadministrerende direktør i selskapet Media Edge til The Wall Street Journal.

Media Edge er medieformidler-byrået til det amerikanske reklame- og markedsføringsbyrået Young & Rubicam.

AltaVista påstår også at den har den største samlingen av online data. Selskapet forbereder nå en kampanje på mellom 50 og 100 millioner dollar i tradisjonelle medier. Der skal de markedsføre seg selv som nettdestinasjonen for de "Web savvy", eller kremen på nett.

Rivalen Northern Light Technology har også en søkemotor med en katalog på over 160 millioner nettsider, og påstår å være en av verdens største. Men undersøkelser viser at kun én av 500 nettbrukere noensinne har hørt om søkemotoren, skriver The Wall Street Journal. Nettstedet heter Northern Light.

De vil markedsføre seg som "den best holdte hemmelighet på Internett". Kampanjen vil koste mellom 12 og 24 millioner dollar og kjøres i kabel-TV, radio og trykt presse. Målet er å dra nettbrukere vekk fra de mer kjente søkemotorene som AltaVista, Yahoo! og Lycos.

Til toppen