Søksmål kan gi Microsoft nytt tilbakeslag innen spill

Spillprodusenten Mythic vil hindre Microsoft fra å bruke "Mythica" til å bryte inn i markedet.

Spillprodusenten Mythic Entertainment er først og fremst kjent for flerbrukerspillet Dark Age of Camelot, og for å være den eneste dataspillprodusenten på listen over de 500 raskest voksende selskapene i USA.

Dark Age of Camelot henter mye fra nordisk mytologi og keltiske helteskikkelser som kong Arthur. Spillet skal ha rundt 250.000 aktive abonnenter som betaler mellom 11 og 13 dollar hver måned for å være med i spillet. En annen inntekstkilde for produsenten er oppgraderinger som utgis med jevne mellomrom, sist i oktober til 30 dollar per pakke.

I april i år, på en spillfestival, kunngjorde Microsoft at de tenkte å gjøre et nytt framstøt mot dette markedet med et spill kalt Mythica, etter at selskapets første forsøk, Asheron's Call, ikke oppnådde tilfredsstillende salgstall.

Ifølge Wall Street Journal anla Mythic sak 12. november mot det de oppfattet var Microsofts forsøk på å kapre selskapets navn. Forliksforhandlinger brøt sammen i forrige uke, og Mythic har gått bredt ut i et forsøk på å vinne opinionen for sin sak.

Mythic mener det må være åpenbart i strid med god forretningsskikk av Microsoft å gi et spill et navn som så til de grader likner på navnet til en ledende konkurrent i spillmarkedet. De peker også på at tematikken i Mythica gjenspeiler den i Dark Age of Camelot, med innslag av nordisk mytologi og bruk av liknende terminologi – blant annet "Midgard" og "Realms".

Microsoft har ikke villet si annet enn at man går gjennom anklagene fra Mythic og at man respekterer opphavsrett og varemerker.

Til toppen