SOL + AOL=?

Skal verdens største inn i Norden, kommer man ikke utenom SOL.

Du vet jo selvfølgelig at America Online i juni skal gå sammen med giganten Time Warner. Bak Time Warner står TV stasjonen CNNs grunnlegger Ted Turner, hvis ønske er verdensherredømme.

Det du ikke vet er at SOL-eier Schibsted per i dag allerede sitter med 27.000 aksjer i AOL etter at amerikanerne kjøpte et internettselskap innen radiobransjen i fjor. Schibsted fikk oppgjøret i aksjer.

Du vet jo selvfølgelig at SOL er i ferd med å entre den svenske børsen. Og kanskje også den norske.

Det du ikke vet, er at SOL om kort tid kan få en ny, stor eier inn på den nordiske arenaen.

Skal man ta verden må man ta Norden.

- Ingen kommer inn i Norden, uten å gå om SOL, sier SOL-kongen Sverre C. Munck.
Les mer om SOLs børsfest:
SOL - Edru før børsfesten
Papiravisene har brukt helgen til å godte seg over SOL-affæren. Det burde de vel egentlig holde seg for gode for.

- Pinlige greier, sa en kamerat til meg, og stemte i hylekoret fra DN og Finansavisen som sammen med aksjemarkedet mente at SOL var gått på billigsalg da Schibsted bestemte seg for å ta herligheten på børs i sommer.

Men det var en klok, som vi i digi.no skrev, edruelig prissetting. Som alle vet går vettet ut når pilsen, vodkaen eller annen god drikke går ned. Det så vi da Nina Brink i det skadeskutte World Online gikk på børs med et brak tidligere i år. Vi har sett det med Boo.com, og vi har sett det med en rekke andre selskaper hvor bakrusen ble for hard.

Pris er pris. Også når man er verdens største og skal bli større. Dette gjelder den kommende giganten AOL- Time Warner. Ingen burde bli overrasket hvis Stephen M. Case, AOLs CEO, kastet seg på flyet til Gardermoen for å snakke noen ord med Sverre C. Munck, avtroppende styreleder i SOL og konserndirektør i Schibsted for multimedia.

På pressekonferansen om børsintroduksjonen før helgen ble Munck spurt om oppkjøp fra andre, store og amerikanske aktører. Munck avfeide først, i kjent stil, ved å si at det er en total og absolutt hypotetisk problemstilling - hvilket det er.

Så kom han til poenget: - Skal man inn i Skandinavia kommer man ikke utenom SOL.

Det har Munck rett i. SOL er størst, og forferdelig billig. Dessuten trenger SOL en stor partner. Før, da SOL var TELENOR; som ingen tullet med, kunne de ture frem som de ville.

De fikk innholdsleverandører med seg, blant annet e-handelstjenesten ZOOM, Din Side Auksjon med flere. Så fikk SOL muskler og penger. Nesten som et dårlig sammentreff ble Din Side Auksjon og ZOOM kastet ut i det øyeblikk man så at SOL kunne bli en gullkantet investering for Schibsted, Telenor og stakkars Telia. Nå skulle SOL sørge for innholdet selv.
Les hvordan SOL holder på:
SOL zoomer ut
Det er her problemene i den nye økonomien begynner. SOL har blant annet Schibsted-avisen Aftenposten som innholdsleverandør. Det er helt OK så lenge innholdet til Aftenpostens og dens journalister blir distribuert via nettet og frem til portalen SOL og Kvasir på en dataskjerm i de tusen hjem.


Men hva om SOLs planer om Digital-TV, WAP, Wireless i alle fasetter og fasonger? Da må avtalene reforhandles. Da trenger SOL en stor partner som har Innhold - globalt innhold.
Da passer AOL-Time Warner som hånd i hanske. De har TV, Internett, og medieaktiviteter i alle varianter.

AOL, og Steve Case, har tre problem. Det er Europa, Nye Medier og kostnader knyttet til disse. Ved å være plassert i USA har de ikke den "lekeplassen" tilgjengelig som Skandinavia de facto er når man tenker på bredbånd og Mobil/Wireless. Dessuten mangler AOL en europeisk tilstedeværelse etter at Bertelsmann snudde dem ryggen etter fusjonen med Bertelsmanns erkekonkurrent Time Warner.

Les mer om AOL/ Time Warner:
AOL kjøper Schibsted-radio
Bertelsmann sier farvel med AOL Europa
Fra 750.000 til 2,2 millioner brukere på ett kvartal
AOL/Netscape fusjonerer med Time Warner
SOL er billig og Schibsted pluss andre eksisterende eiere skulle gjerne sett at deres eierandeler i SOL blir likvid så fort det er mulig. At de sier de ikke vil selge før etter 12 måneder etter notering på børs er noe de si, ellers blir markedet mistenksom. Schibsted og Munck hater å ikke ha kontroll. Finansielle plasseringer setter de heller bort til ventureselskaper. Banker AOL på døren vil Schibsted, Telia og Telenor si: Takk, og amen.


Men gi oss en god pris!

En god pris vil de få. SOL og AOL er perfekte til hverandre. Selskapene er bygget opp på nær sagt samme lest og med samme filosofi. Men det finnes andre mulige partnere. Hvis Lycos blir kjøpt opp av Spanske Terra Networks, da kan SOL passe inn. Bertelsmann, den tyske mediegiganten, kunne også trenge SOL. Men begge de siste alternativene er basert på et mer fremtidsrettet scenarium, hvor AOL må overse SOL i minst ett år. Det skjer ikke. AOL har lykkes godt med sin globale satsning, blant annet i Asia. Men Europa er og blir vanskelig.

Så til prisen. Hadde SOL startet med høy kølle og sagt: "Vi er verd 15 milliarder svenske kroner", da skal det ikke mye turbulens før selskapets verdi hadde rast på børsen.

"15 milliarder? Hva i h.... er de de innbiller seg!"
Det ville analytikerne trodd om managementet. Markedet ville sent aksjen hodestups. Journalister ville kastet seg på Kristin Skogen Lund og Birger Steen, slaktet dem ned for åpen scene. - SOLen som gikk ned!

Ved å begynne med en lav pris for heller å stige, vil skape man helt annen presens. Aksjehandlere og spekulanter i markedet vil tenke: - Dette er et selskap på vei opp! Man vil hengt bilder av Birger Steen på veggen og tenke: - Det der er en god forretningsmann! Steen hadde blitt invitert på kongresser og fått stående applaus. Dessuten ville en eventuell beiler måtte betale langt mer for selskapet, fordi dette går jo bare en vei!

Til toppen