RESULTATERFINANS

SOL + AOL=?

Skal verdens største inn i Norden, kommer man ikke utenom SOL.

Sigvald Sveinbjørnsson
23. mai 2000 - 08:10
America OnlineTime Warner.CNNsTed Turner,







Skal man ta verden må man ta Norden.

Sverre C. Munck.
Les mer om SOLs børsfest:
SOL - Edru før børsfesten

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

DNFinansavisen



Stephen M. Case, AOLs CEO,




- Skal man inn i Skandinavia kommer man ikke utenom SOL.

TELENOR;


ZOOM, Din Side AuksjonTelia.
Les hvordan SOL holder på:
SOL zoomer ut
Aftenposten


Men hva om SOLs planer om Digital-TV, WAP, Wireless i alle fasetter og fasonger? Da må avtalene reforhandles. Da trenger SOL en stor partner som har Innhold - globalt innhold.
Da passer AOL-Time Warner som hånd i hanske. De har TV, Internett, og medieaktiviteter i alle varianter.

AOL, og Steve Case, har tre problem. Det er Europa, Nye Medier og kostnader knyttet til disse. Ved å være plassert i USA har de ikke den "lekeplassen" tilgjengelig som Skandinavia de facto er når man tenker på bredbånd og Mobil/Wireless. Dessuten mangler AOL en europeisk tilstedeværelse etter at Bertelsmann snudde dem ryggen etter fusjonen med Bertelsmanns erkekonkurrent Time Warner.

Les mer om AOL/ Time Warner:
AOL kjøper Schibsted-radio
Bertelsmann sier farvel med AOL Europa
Fra 750.000 til 2,2 millioner brukere på ett kvartal
AOL/Netscape fusjonerer med Time Warner


Men gi oss en god pris!

En god pris vil de få. SOL og AOL er perfekte til hverandre. Selskapene er bygget opp på nær sagt samme lest og med samme filosofi. Men det finnes andre mulige partnere. Hvis Lycos blir kjøpt opp av Spanske Terra Networks, da kan SOL passe inn. Bertelsmann, den tyske mediegiganten, kunne også trenge SOL. Men begge de siste alternativene er basert på et mer fremtidsrettet scenarium, hvor AOL må overse SOL i minst ett år. Det skjer ikke. AOL har lykkes godt med sin globale satsning, blant annet i Asia. Men Europa er og blir vanskelig.

Så til prisen. Hadde SOL startet med høy kølle og sagt: "Vi er verd 15 milliarder svenske kroner", da skal det ikke mye turbulens før selskapets verdi hadde rast på børsen.

"15 milliarder? Hva i h.... er de de innbiller seg!"
Det ville analytikerne trodd om managementet. Markedet ville sent aksjen hodestups. Journalister ville kastet seg på Kristin Skogen Lund og Birger Steen, slaktet dem ned for åpen scene. - SOLen som gikk ned!

Ved å begynne med en lav pris for heller å stige, vil skape man helt annen presens. Aksjehandlere og spekulanter i markedet vil tenke: - Dette er et selskap på vei opp! Man vil hengt bilder av Birger Steen på veggen og tenke: - Det der er en god forretningsmann! Steen hadde blitt invitert på kongresser og fått stående applaus. Dessuten ville en eventuell beiler måtte betale langt mer for selskapet, fordi dette går jo bare en vei!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.