SOL avviste 600.000 annonsekroner

Scandinavia Online takket nylig nei til en annonse verdt 600.000 kroner av henyn til egne tjenester på egne websider. - Det er ikke alle penger vi vil ha, sier direktør Monna Nordhagen i SOL.

ICES AS ønsket å annonsere nett-tjenesten Jobshop i ett år på fast plass på forsiden av SOL. Ifølge annonsøren hadde de fått en muntlig bekreftelse fra selgeren på at den faste plassen var deres da transaksjonen ble stoppet høyere oppe i SOL-systemet.

Begrunnelsen for å nekte ICES annonseplassen var at SOL hadde en eksisterende rubrikkannonsetjeneste. SOL samarbeider med Aftenposten og de fire store regionsavisene i Norge om vis@visen.

- Vi bruker forsiden til å vise fram alle våre eksisterende tjenester. Derfor fikk ikke Jobshop lov til å ligge på en fast plass i venstremargen. Men de har fått tillatelse til å annonsere på andre måter, som for eksempel gjennom bannerannonsering på forsiden, sier direktør for bedriftsalg, Monna Nordhagen, i SOL AS til digi.no.

Nordhagen bekrefter at listeprisen på en fast plass på SOLs forside er 600.000 kroner for ett år.

- Det er ikke alle penger vi vil ha. Men vi prøver alltid å finne fleksible løsninger for annonsørene, sier hun og utdyper:

- Først og fremst sier vi nei til erotikkannonser på hele SOL, inkludert Kvasir. På søketjenesten er det ikke mulig å søke etter erotiske nettsteder, sier hun. Men vi nekter i enkelte tilfeller også eksterne tjenester som konkurrerer med våre egne på fast plass på forsiden. Dette gjør vi fordi det ikke minst kan føre til forvirring blant nettbrukerne om hvilke som er våre egne og hvilke som er eksterne tjenester, mener hun og påstår at de er mer liberale enn for eksempel aktører i de tradisjonelle mediene.

I øyeblikket ligger Dagbladet, VG på de faste plassene i venstremargen, i tillegg til Telenors Gule Sider, Interkort og tjenester fra Telenor Nextel. Nordhagen mener at SOL er konsekvente og at innholdsleverandører som Dagbladet og VG på ingen måte er konkurrenter til deres egen redaksjonelle medlemstjeneste SOL iD.

- Jeg følte det svært ukomfortabelt da SOL nektet oss annonseplass på forsiden. SOL er en så sterk maktfaktor på Internett at det får store konsekvenser når de gjør noe sånt, sier administrerende direktør Erik Bakkejord i ICES.

- Vi har bestemt oss for å la en jurist utrede saken. Han sier imidlertid at det er lite sannsynlig at selskapet vil gå rettens vei.

- Utredningen vil først og fremst bli brukt internt for eventuelle liknende situasjoner som måtte dukke opp i fremtiden, sier Bakkejord som bekrefter at SOL-nekten ikke innebærer en total utelukkelse fra hele SOL.

Til toppen