SOL blir ikke kjøpt for enhver pris

SOL kommer til å bli kjøpt opp - mener de fleste (undertegnede inkludert). Men det er ingen automatikk i dette. Hvis ikke Norden blir et meget spennende marked de neste fire årene for internasjonale giganter, kan det bli lenge til store europeere eller amerikanere slenger pengesekken på bordet.

Tirsdag falt aksjekursen i Scandinavia Online tilbake til emisjonskurs. Dette er ingen krise for Schibsted, Telia og Telenor, som er storeiere.

Disse har tjent pengene sine på SOL og en eventuell kursnedgang er ikke noe de gråter av. Dessuten er vil nok de to siste selskapene finne på å selge seg ut av SOL med en gang de får lov i henhold til avtaler.

Blir nedgangen derimot hard, til langt under emisjonsverdi, er det jo først og fremst ledelsen i SOL som får svi. Det er ikke lett å gå fra å være geni til å bli stemplet som naiv, slik det ofte blir fremstilt.

Men denne kursnedgangen kommer idet Lycos fordøyer sitt siste kjøp: Spray Network. Investorene til SOL likte tydeligvis ikke dette og gamblet på at Lycos eller noen andre ville kjøpe SOL i stedet. SOL er større enn Spray i Norden, men ikke mye skiller de to i hjemmemarkedet. Det som skiller dem mest er at Spray har hatt en aggressiv innstilling til ekspansjon, mens SOL har ønsket (det ligger i navnet) å legge seg godt til rette i eget marked.

Som Forrester Research har påpekt kommer ikke SOL til å bli en vinner i Europa. SOL på sin side er fornøyd med å bli en vinner i Norden.

Så lagt er alt bra. Hvor ligger så konflikten? Den ligger i veksten.

Markedet forventer nemlig vekst. Kursen til SOL har for det aller meste vært drevet av oppkjøpsspekulasjoner, ofte helt uten hold. Det er nesten åpenbart at noen kommer til å kjøpe SOL, men på en annen side...

Hvorfor skulle de det?

SOL har 4,5 millioner brukere i et modent marked. De kan kanskje knipe til seg et sted mellom 6 og 7 millioner brukere. I utgangspunktet er Norden et svært lite marked, og det kan bli vanskelig å bli et stort finansielt eventyr. Det må i så fall være vis de greier å adoptere, med suksess, sine tjenester over til alternative plattformer hvis det er marked for det. Det er ingen automatikk i at PC-en blir hovedpunktet for møtet mellom mennesket og Internett.

Det er heller ingen automatikk i at SOL (eller noe annet selskap) greier en slik utvidelse. Ikke uten å gi en mulighet for andre spillere å ta del i leken (tap av markedsandeler) eller på en kostnadseffektiv måte.

Som alle aviser vet: Det er forskjell på plast og papir.

De store portalselskapene har ved flere anledninger sagt at Norden er et viktig marked med tanke på den heseblesende utviklingen som skjer på mobil, samt at det er et meget modent marked. Det selskapenes ledere mener er at man kan få et forsprang ved å vite hva som kommer til å skje, og hvordan man skal takle overgangene. I Norden er vi tidlig ute og dette kan bli verdifull kunnskap og erfaring for multinasjonale selskaper som konkurrerer knallhardt på andre markeder.

Men det er ikke dermed en automatikk i at den ledende aktøren i internettmarkedet er veien til suksess på andre områder. Ikke hvis prisen blir for høy.

Man må huske på at hvis Norden blir et hot marked å drive portal, vil det være svært mange aktører som kaster seg på karusellen. Denne gangen vil det ikke være gründerne som leder an, men menn i frakk som har studert økonomi ved ærverdige London Business School og som kan få den mest selvsikre norske siv.øk leder til å ønske seg hjem til mor.

Men man må huske på at det er ikke særlig mange potensielle brukere av SOL sine tjenester i Norden, i forhold til for eksempel Italia, hvor penetrasjonen er knappe 15 prosent, og folketallet er høyt.

For SOL er det avgjørende at det er noen som vil kjøpe opp selskapet, ellers kan ikke kursen forsvares.

- Ikke med den forretningsplanen selskapet har per i dag, sier en analytiker til digitoday.no.

Til toppen