SOL-brukere sinte etter søksmål

SOLs brukere ga via epost uttrykk for sin frustrasjon, etter at digi avslørte millionsøksmålet fra den mexikanske ølprodusenten.

1. april kunne digi avsløre at det mexikanske bryggeriet bak ølmerket "SOL" krever 6.000 millioner pesetas, eller rundt 100 millioner kroner, av Scandinavia Online for ulovlig bruk av varemerket. For de som ikke har skjønt det ennå, var dette årets aprilspøk fra digi-redaksjonen.

Flere SOLbrukere, som ennå har ser på fusjonen som en kvise på størrelse med en mexikansk sombrero, tvilte imidlertid ikke på at nettleverandøren deres kunne finne på å sette opp prisene med for å betale ølprodusenten.

"Jeg anser det for totalt uholdbart at SOLs kunder (mange ufrivillige sådan) belastes kostnadene for usedvanlig amatørmessig ledelse. Slike saker må man vente avklart før et nytt navn (SOL) tas ibruk, spesielt av en internett-leverandør", var en av meldingene digi fikk fra SOLbrukerne etter avsløringen.

Hvilke reaksjoner SOL har fått fra etterpåsnare brukere, vites ikke.

Egen Internett-avgift og trådløst supernett

SOL-redaksjonen kunne på sin side avsløre at det er fare for en egen avgift på Internett. Ifølge kilder som ønsket å være anonyme, ville den nye avgiften innrettes slik at det var mengden bruk, og ikke oppkoblingstiden, som avgjorde størrelsen på avgiften.

Dermed skulle billedfiler bli avgiftsbelegges generelt, mens billedfiler med mye hudfarge ville avgiftsbelegges spesielt.

RiksNett brukte 1. april til å lansere sin nye teknologi, som ville gjøre det mulig å sende Internett med en hastighet av 8 gigabyte trådløst. Dermed ville nettleverandørens kunder få Norges raskeste Internett - uten å måtte betale noen telefonregning for nettbruken.

Telia kjøpte Internett

I Sverige ble det fart på flere diskusjonsgrupper, etter at det ble kjent at Telia og Posten hadde gått sammen og kjøpt opp Internett. Oppkjøpet var ifølge nyhetsmeldingen fra TT et strategisk steg for å stenge konkurentene ute.

Ellers kunne den svenske søkekatalogen www.punkt.se lansere en egen papirutgave 1. april. Den trykte papirutgaven av søkekatalogen skulle lages for folk som ikke hadde så god greie på Internett, men den skulle inneholde samme muligheter som den elektroniske utgaven, blant annet med klikkbare linker...

Til toppen