JUSS OG SAMFUNN

SOL Danmark i gang med merkevareklubb

Danmark er det første landet SOL lanserer sin nye medlemsbutikk N1 marked i. Rabatter på merkevarer, hotell og restauranter er hovedinnholdet i klubbkonseptet som er på gang også i Norge. Men starten har ikke vært helt smertefri...

19. nov. 1998 - 19:21

Dansk presse har de siste dagene skrevet om at Scandinavia Online, i samarbeid med det amerikanske firmaet Cendant Corporation, har startet medlemsbutikken N1 marked (uttales Nettmarked) på Internett i Danmark. Det ble samtidig meldt at en lansering hadde skjedd også i Norge.

Administrerende direktør i SOL, Kristin Skogen Lund, bekrefter overfor digi.no at selskapet har et nettmarkedsprosjekt også i Norge, men sier det er for tidlig å gå ut med nøyaktig hvordan det vil være. Samarbeidspartnere og lanseringsdato er foreløpig ukjent.

digi.no skrev for et halvt år siden (se peker til relatert artikkel i margen til høyre) at Online Club også har vært i samtaler med Cendant Corporation for å inngå et samarbeid, men den gang var det SOL som trakk det lengste strået og fikk avtalen. Cendant har ifølge SOL over 71 millioner medlemmer verden over. Selskapet ga i mai den nye medlemsbutikken arbeidstittelen SOL Club, og planen var å starte butikker i Norge og Danmark.

Det er SOL Danmark som er først ute denne gangen med 25 prosent rabatt på 100 restauranter i Danmark (og Norge ifølge SOL Danmarks egne nettsider). SOL gir 50 prosent rabatt på 1.100 hoteller pluss 10-30 prosent rabatt på diverse merkevarer. Dessuten kjører tjenesten auksjoner én gang i måneden.

Starten har imidlertid ikke gått helt smertefritt: Berlingske Tidende skriver at innkjøp i den elektroniske handlekurven på N1 Marked langt fra lever opp til reklamen som lover opp til 30 prosents lavere priser enn hos konkurrentene i detaljhandelen.

En ledende medarbeider i SOL Danmark innrømmer at varene ikke er så billige som lovet. Og han er rystet over at N1 Marked ikke kan levere varer til de prisene som kundene er blitt forespeilet. Både reklamen, og partneransvarlig for N1 Marked Kim Engmann sier: " Vi garanterer de laveste prisene. Hvis våre kunder finner varene billigere i den fysiske verden, tilbakebetaler vi differansen."

Klubbmedlemmer i N1 Marked betaler et årsabonnement på 449 danske kroner, eventuelt et halvt årsabonnement på 239 kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.